خانه معماری داخلی آموزش نقاشی ساختمان و نکاتی که باید بدانید

آموزش نقاشی ساختمان و نکاتی که باید بدانید

آموزش نقاشی ساختمان به صورت مرحله به مرحله

نقاشی ساختمان یکی از مهم ترین بخش ها در تزیین ساختمان است و اگر شما می خواهید تغییراتی را در معماری داخلی ساختمان خود ایجاد کنید بهتر است قسمت های مختلف ساختمان را نقاشی کنید. در ادامه آموزش نقاشی ساختمان و نکات کلیدی که در این رابطه باید بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

قبل از هر چیز برای داشتن نقاشی زیبا و جذاب در قسمت های مختلف ساختمان باید ابتدا رنگ مناسبی را با توجه به سبک دکوراسیون داخلی و رنگ های به کار برده شده در معماری داخلی ساختمان انتخاب کنید سپس اقدام به رنگ آمیزی دیوار های ساختمان نمایید. آموزش نقاشی ساختمان به شما در مورد چگونگی انتخاب رنگ و نحوه رنگ آمیزی دیوارها اطلاعاتی می دهد و شما می توانید با کمک این آموزش ها نتیجه رضایت بخشی را از رنگ آمیزی قسمت های مختلف ساختمان داشته باشید.

آموزش نقاشی ساختمان با غلتک

آموزش نقاشی ساختمان به صورت مرحله به مرحله

نقاشی ساختمان و رنگ ساختمان مراحلی دارد که بهتر است آن ها را بر اساس اولویتی که دارند به ترتیب اجراء کنید توجه داشته باشید که قبل از هر چیز بهتر است برای رنگ آمیزی ساختمان ابتدا وسایل مورد نیاز را تهیه کنید سپس بعد از تهیه وسایل اقدام به رنگ آمیزی دیوارها نمایید.

انواع ساعت دیواری

آموزش رنگ کردن دیوار ها

وسایل مورد نیاز برای نقاشی ساختمان

  • سمباده
  • برس
  • قلم مو
  • غلتک
  • حلال
  • کاردک
  • رنگ و سایر ابزار مورد نیاز

آموزش نقاشی ساختمان

آموزش نحوه صحیح نقاشی ساختمان برای افراد مبتدی

توجه داشته باشید که ابتدا باید رنگ مورد نظر خود را برای اتاق نشیمن و آشپزخانه و اتاق خواب انتخاب کنید. برای انتخاب رنگ مناسب برای هر یک از بخش های منزل می توانید به بخش های انتخاب رنگ اتاق پذیرایی، رنگ آشپزخانه و رنگ اتاق خواب مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اگر برای انتخاب رنگ مناسب اطلاعات کافی نداشته باشید در طولانی مدت با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. در کشور ایران اغلب افراد از رنگ هایی نظیر سفید و طوسی و آبی و خاکستری برای رنگ آمیزی دیوارهای ساختمان خود استفاده می کنند. در سال های اخیر با توجه به تاثیر آداب و فرهنگ خانه داری کشورهای دیگر بر ایرانیان در رنگ آمیزی ساختمان از رنگ هایی نظیر صورتی و قرمز و نارنجی و زرد و زردچوبه ای و … استفاده می شود.

مبل و میز

انتخاب رنگ مناسب برای نقاشی دیوارها
بعد از انتخاب رنگ مورد نظر خود باید همه وسایل اتاق را جمع کنید و پنجره ها باز کنید و با کمک برس دسته بلندی دیوارها و سقف را گردگیری نمایید. اگر رنگ دیوارها قابلیت شست و شو دارند بهتر است با کمک محلول صابون و آب ولرم و مایع سفید کننده و اسفنج دیوارها را تمیز کنید سپس با کمک دستمالی مناسب محلول را از روی دیوارها پاک کنید توجه داشته باشید که هر بار باید قسمت کوچکی از دیوار را با کمک محلول تمیز کنید و مرز بین دو قسمت تمیز شده را هم در هر مرحله تمیز کنید تا لکه ای به جا نماند.

تمیز کردن دیوار با محلول
بعد از تمیز کردن دیوارها می توانید با کمک کشیدن سنباده و تیغ زدن روی سطح دیوارها سطح کار را صاف کنید. اگر گچ دیوار ورقه ای و یا باد کرده است باید با کمک کاردک پهن و یا برس سیمی گچ دیوار را ترمیم کنید و در صورت نیاز با کمک یک لایه گچ سطح دیوار را هموار و صاف کنید سپس تکه های اضافی را با کمک کاردک از روی سطح دیوار از بین ببرید بعد از این مرحله از آموزش نقاشی ساختمان, روغن زیر کار را روی سطح دیوارها بزنید با اینکار گچ دیوار سفت می شود و همچنین از ترک خوردن گچ جلوگیری می شود و دیوار برای بتونه و آستر آماده می شود روغن زیر کار همچنین باعث انسجام در لایه های رنگ روی دیوار می شود.
بعد از اینکه روغن زیر کار خشک شد باید دیوار را بتونه کنید که ممکن است دیوار به یک و یا دو دست بتونه نیاز داشته باشید.

سمباه زدن روی دیوار

مرحله اول آموزش نقاشی ساختمان : روش تهیه بتونه

بتونه معمولی و بتونه روغنی دو نوع بتونه مجزا هستند که بتونه معمولی برای دیوار های رنگ پلاستیک مناسب است برای ساخت این نوع بتونه ابتدا باید مقداری پودر مل را روی تخت بریزید سپس مقداری آب به پودر مل اضافه کنید و این مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید.
برای تهیه بتونه روغنی ابتدا پودر مل و روغن الیف را با یکدیگر مخلوط کنید سپس رنگ روغن را به مخلوط پودر مل بیفزایید توجه داشته باشید که اضافه کردن روغن الیف به بتونه روغنی الزامی نمی باشد ولی باید از روغن براق در ساخت بتونه روغنی استفاده شود در غیر این صورت بتونه به صورت چروک در می آید اگر تمایل دارید بتونه سفت شود باید مقدار پودر مل بیشتری را به بتونه روغنی اضافه کنید.

آموزش ساخت بتونه
بعد از آماده کردن بتونه مورد نیاز شیارها و خرابی های دیوار را به کمک بتونه پر کنید و با کمک کاردک مخصوص بتونه را از سمت بالا به سمت پایین روی شیارها بکشید توجه داشته باشید که با کمک این روش می توانید شیارهای کوچک را بتونه کاری کنید.
برای پر کردن شیارهای بزرگ ابتدا باید آن ها را بتراشید و از ذرات گچ و رنگ آن ها را پاک نمایید سپس شیارهای بزرگ را مرطوب کنید و با کمک کاردک مخصوص بتونه را در جهت شیارهای بزرگ روی آن ها بکشید در صورت نیاز باید بتونه را با کمک کاردک چند بار روی شیار بکشید زیرا بتونه بعد از خشک شدن در حفره و یا شیار جمع می شود از این رو باید بعد از گذشت یک ساعت مجدد شیارها را بتونه کاری کنید و بعد از خشک شدن بتونه روی آن را با کمک سنباده نرم هموار کنید تا وقتی که سطح سنباده عاری از لکه و صاف شود.

طرز تهیه بتونه
سنباده کاری روی دیوارهای بتونه شده باعث ایجاد گرد و خاک می شود و باید قبل از رنگ آمیزی گرد و خاک روی دیوار را با کمک یک دستمال مرطوب پاک کنید.

بتونه کردن دیوارها

مرحله دوم آموزش نقاشی ساختمان : روش آستر زدن

در مرحله بعدی آموزش نقاشی ساختمان بعد از هموارسازی بتونه و پاک سازی بتونه نوبت به آستر زدن می رسد که معمولا آستر قبل از زدن رنگ روی سطح دیوار زده می شود. توجه داشته باشید که برای رنگ آستر ممکن است از رنگ آستر مخصوص استفاده شود و یا از همان رنگ اصلی برای زدن آستر استفاده شود که در هر دو صورت به آن آستر گفته می شود. رنگ آستر سطح خوبی را برای رنگ آمیزی نهایی ایجاد می کند.
رنگ آستر باعث کاهش سایه های ناشی از روی هم افتادن چند دست رنگ می شود و همچنین رنگ آستر رنگ یکنواختی را روی سطح دیوار ایجاد می کند. توجه داشته باشید که رنگ های آستری باید تا نزدیک شدن به رنگ اصلی روشن شوند.
در مرحله بعدی آموزش نقاشی ساختمان بعد از زدن رنگ آستری نوبت به موج گیری و لکه گیری می سد که این مرحله از نقاشی ساختمان با کمک بتونه مخصوصی صورت می گیرد توجه داشته باشید که این مرحله از اصلی ترین مراحل رنگ آمیزی دیوار است و اگر به درستی انجام شود نقاشی دیوارها زیبا و با کیفیت تر می شود. بعد از لگه گیری باید سنباده کاری نرم روی دیوارها به خوبی کشیده شود و گرد و غبار ایجاد شده روی دیوارها نیز باید توسط پارچه ای مرطوب تمیز شود تا سطح دیوارها برای زدن آستر دوم آماده شود. توجه داشته باشید که تغییر دادن نوع رنگ از این مرحله بعد غیر ممکن است.
زدن رنگ رویه و یا دست سوم روی دیوار مرحله پایانی آموزش نقاشی ساختمان است و بعد از این مرحله کار رنگ آمیزی دیوارها به پایان می رسد.

رنگ کردن دیوار با کمک غلتک

مرحله سوم آموزش نقاشی ساختمان : روش تهیه رنگ و رنگ آمیزی دیوارها

توجه داشته باشید که در این مرحله از آموزش نقاشی ساختمان باید رنگ مورد نظر خود را آماده کنید. برای اتاق ها بهتر است از رنگ پلاستیک استفاده نمایید ولی اگر کودک شما از دیوارها به عنوان دفترچه نقاشی استفاده می کند بهتر است از رنگ روغن برای رنگ آمیزی کردن دیوارهای اتاق استفاده کنید. بعد از انتخاب جنس و نوع رنگ دلخواه خود باید رنگ مورد نظرتان را آماده کنید. برای آماده کردن رنگ ابتدا باید آن را درون ظرفی جداگانه ای بریزید و با توجه به دستورالعمل نوشته شده روی سطل رنگ آن را روان کنید.

روان کردن رنگ
بعد از تهیه رنگ، نوبت به رنگ آمیزی دیوارها می رسد که برای رنگ کردن دیوارها می توانید از قلم مو و یا غلطک استفاده کنید. که در این بخش از آموزش نقاشی ساختمان روش استفاده از هر یک از این ابزارها را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

آموزش نقاشی ساختمان به صورت کامل

  •  رنگ زدن دیوارها با کمک قلم مو

رنگ آمیزی نقاشی ساختمان با قلم مو

در هنگام استفاده از قلم مو ابتدا موهای قلم مو را روی انگشت های خود به سمت جلو و عقب بکشید با این کار موهای قلم مو باز و بسته می شوند و ذرات گرد و غبار را پاک می کنند.
قلم مو را از نزدیک قاعده دسته در دست های خود بگیرید و نصف طول موهای قلم را در سطح رنگ فرو کنید و با قلم مو به کناره های ظرف و یا سطح رنگ ضربه های آرامی بزنید. توجه داشته باشید زمانی که قلم مو را روی دیوار می کشید فشار وارد شده به قلم مو باید به اندازه باشد که موها به سمت نوک قلم خم شوند سپس با ضربه های یکنواخت و ثابت دیوار را رنگ کنید. بعد از هر بار استفاده از قلم مو باید آن را با کمک حلال های مخصوص به طور کامل تمیز کنید. توجه داشته باشید که برای داشتن رنگ آمیزی صاف به چند دست رنگ لازم است و بعد از خشک شدن هر دست رنگ باید آن را صاف کنید که برای صاف کردن هر دست رنگ از سنباده (پشم فولاد و پوست آب) استفاده می شود.

رنگ کردن دیوار با قلم مو

  • رنگ زدن دیوار با غلتک

رنگ کردن دیوار با کمک غلتک

رنگ زدن دیوار با غلتک آسان تر است و بهتر است از غلتک ها با جنس مرغوب که از پشم طبیعی گوسفند ساخته شده اند و اهرم دسته تلسکوپی دارند استفاده کنید زیرا این نوع غلتک ها رنگ را بهتر به خود جذب می کنند و علاوه بر این رنگ زدن با آن ها راحت تر است. برای گوشه های دیوار غلتک امکان پوشش ندارد و در این مورد قلم مو مفید تر است. توجه داشته باشید که برای رنگ کردن زهنوارها و گوشه ها و قاب پنجره ها می توانید از غلتک ها با دسته کوتاه تر استفاده کنید. برای رنگ زدن دیوار با کمک غلتک باید موهای غلتک را از سمت درازا به اندازه نصف و یا کمتر از این مقدار درون ظرف رنگ کنید و رنگ های اضافی روی غلتک را به صورت مرتب با کمک توری مشبک مخصوص درون ظرف رنگ تخلیه نمایید. نحوه رنگ زدن دیوار با کمک غلتک باید پشت سر هم و به صورت یکنواخت انجام شود و باید غلتک را روی دیوار از سمت بالا به سمت پایین بکشید. جهت حرکت دادن دست ها نیز باید به گونه ای باشد که رنگ غلتک به صورت یکپارچه روی دیوار و یا سقف زده شود. رنگ آمیزی بهتر است از سمت پنجره به سمت فضای داخلی اتاق انجام شود و توجه داشته باشید که باید ابتدا سقف را رنگ بزنید زیرا احتمال اینکه دانه های رنگ روی دیوار ها بپاشد زیاد است.
غلتک را هرگز در یک مسیر به صورت پی در پی حرکت ندهید زیرا لایه نازک ابتدایی برای رنگ کردن دیوارها کفایت می کند.

رنگ کردن دیوار با غلتک

آموزش نقاشی روی دیوار گچی به صورت خلاصه

مراحل رنگ زدن دیوار

۱٫ تیغ کشیدن و یا زدن سنباده ملایم روی گچ
۲٫ زدن روغن زیر کار مناسب روی گچ
۳٫ بتونه کاری
۴٫ زدن سمباده بعد از خشک شدن بتونه ها
۵٫ گردگیری گرد و غبار حاصل از سنباده زدن
۶٫ رنگ آمیزی دست اول ( زدن آستری ) با کمک قلم مو و یا غلتک مرغوب
۷٫ لکه گیری دیوار با کمک بتونه مخصوص بعد از خشک شدن آستر
۸٫ سنباده زدن با کمک سنباده نرم
۹٫ گردگیری گرد و غبار
۱۰٫ زدن دست دوم رنگ
۱۱٫ زدن دست سوم رنگ ( رنگ رویه )‌

نقاشی ساختمان

در این مطلب با آموزش نقاشی ساختمان به صورت کامل و مرحله به مرحله آشنا شدید که امیدواریم با کمک این مطلب آموزشی بتوانید سقف و دیوارهای مختلف ساختمان را بدرستی رنگ بزنید و نتیجه رضایت بخشی را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *