خانه دکوراسیون فضای باز اصول طراحی فضای سبز را بهتر بشناسید

اصول طراحی فضای سبز را بهتر بشناسید

اصول طراحی فضای سبز

فضای سبز بخشی از فضای باز محیط آپارتمان یا شهر است که عرصه های طبیعی یا مصنوعی آن، تحت استقرار درختچه ها، درختان، گل ها، چمن ها و سایر گیاهانی است که بر اساس نظارت و مدیریت انسان، با در نظر گرفتن ضوابط و قوانین برای بهبود شرایط زیستی و رفاهی شهروندان و مراکز جمعیتی غیر روستایی حفظ، نگه داری و احداث می شود. اصول طراحی فضای سبز به شما در ایجاد یک فضای سبز فوق العاده کمک خواهد کرد.

اصول طراحی فضای سبز را بهتر بشناسید

فضاهای سبز به دو دسته پهنه ای و خطی تقسیم می شوند. فضاهای سبز پهنه ای فضاهایی هستند که در عکس های هوایی به شکل بافت منسجم قابل رویت هستند و در نقشه های شهری به صورت لکه های سبز مشخص می شوند.

فضاهای سبز خطی به فضاهایی اطلاق می شود که متناسب با هویت ظرفیت جا به جا شدگی شهرها و گذرگاه ها مورد توجه قرار می گیرد. این نوع فضای سبز ممکن است در نقشه های شهری دیده نشود. تمامی فضاهای سبز خطی در مالکیت عموم مردم قرار دارند و تقسیم بندی بر اساس مالکیت فقط در مورد فضاهای سبز پهنه ای اعمال می شود.

در طراحی فضای سبز اهمیت دادن به نکات و اصول طراحی به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید از مزایای آن بهره ببرید. همچنین در نظر داشته باشید برای موفقیت در طراحی، باید به مساحت، شرایط اقلیمی و نیز میزان تردد در این مکان توجه کنید. در ادامه سعی کرده ایم به شما در ایجاد طراحی ایده آل کمک کنیم.

دیزاین متفاوت فضای سبز

طراحی عالی فضای باز محوطه

طراحی ایده آل فضای باز محوطه منزل

طراحی متفاوت فضای سبز

دیزاین متفاوت فضای سبز شهری

طراحی لاکچری فضای سبز منزل

طراحی ایده آل باغچه

فضای سبز لاکچری

فضای سبز شهری

فضای سبز ایده آل محوطه منزل

مراحل طراحی فضای سبز

  • مرحله اول: شناسایی منابع، نیازها، مروری بر طرح ها و قوانین فرادست
  • مرحله دوم: تحلیل منابع و نیازها و تطبیق آن ها با قوانین فرادست(این عمل منجر به تعیین اقدامات امکان پذیر خواهد شد)
  • مرحله سوم: تطابق اقدامات امکان پذیر با شرایط محیطی مکان برای طراحی فضای سبز ویلا و آپارتمان های مسکونی
  • مرحله چهارم: بسط و طراحی طرح(تدوین الگوها، بسط الگوها با توجه به شرایط موجود و تهیه طرح راهبردی، بسط طرح راهبردی با توجه به نیازهای درونی هر فعالیت و تهیه طرح کلیدی، بسط طرح های کلیدی با در نظر گرفتن جزییات و تهیه طرح)

ویژگی های معماری شناسی گیاهان در فضای سبز

گیاهان در اصول طراحی فضای سبز حرف اول را می زنند و به عنوان مبنا و اساس و در واقع مصالح کار محسوب می شوند. منظور از ویژگی های معماری شناسی گیاهان این است که گیاهان با توجه به ویژگی های خاص خود(شکل و حجم انفرادی یا انبوه) به عنوان یک فرم معماری موثر در ساختن فضا سهیم می شوند. در این پروسه گیاهان می توانند به صورت دیوار، سقف و کف به کار روند. زمانی که گیاهان به صورت ردیفی یا انبوه کاشته می شوند، نقش دیواره را به خوبی ایفا می کنند. شاخه های پهن و انبوه بالای درختان می تواند گزینه مناسبی برای سقف باشد. بسیاری از آلاچیق ها با همین فرآیند شکل گرفته اند. گیاهان می توانند فضاها را به خوبی تعریف کنند و باعث تفکیک فضاها به صورت بصری شوند.

فضای سبز عمومی

فضای سبز ایده آل

طراحی مدرن فضای سبز عمومی

فضای سبز محوطه منزل

طراحی لاکچری فضای سبز منزل

طراحی مدرن فضای سبز شهری

اصول طراحی فضای سبز شهری

دیزاین شیک فضای سبز

فضای سبز محوطه منزل

طراحی عالی و متفاوت فضای سبز منزل

نقش گیاهان در فضای سبز

  • ممانعت از حرکت
  • تقسیم فضا
  • ایجاد حصار
  • کنترل دید

از آنجا پس از پیاده کردن یک طرح، ممکن است تغییراتی در آن محوطه از نظر مکانی ایجاد شود، لذا باید یک طراح کلیه این عوامل و تغییرات را در نظر داشته باشد و محیط پس از ایجاد تغییرات نیز بتواند انسجام خود را حفظ نماید.

فضای سبز محوطه منزل

فضای سبز شهری زیبا

فضای سبز شهری شیک و مدرن

طراحی فوق العاده فضای سبز شهری

فضای سبز محوطه منزل

اصول طراحی فضای سبز

فضای سبز شهری متفاوت

دیزاین فضای سبز شهری

اصول طراحی فضای سبز

طراحی زیبای فضای سبز

فضای سبز زیبا

طراحی فضای سبز منزل

فضای سبز شیک

یکی از اصول طراحی فضای سبز پهنه بندی و تقسیم بندی مناسب برای درختان و گیاهان است. یعنی گیاهان و درختان طوری کاشته شوند که پس از رشد نیز همچنان محیط لازم را برای استقرار داشته باشند و آسیب نبینند. این کار نیز جزء پیش بینی های تغییرات محیط محسوب می شود. در واقع آینده نگری یکی از اصول طراحی فضای سبز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *