مطمئنا کیفیت هر کالا اهمیت زیادی دارد و روی تصمیم خریدار تاثیر می گذارد. اما این اهمیت برای کالاهای مخصوص دکوراسیون مثل لمینت و کاغذ دیواری به دلیل ماندگاری زیاد آن، بیشتر است.

هر تغییر دکوراسیون داخلی برای یک تا چند دهه در نظر گرفته شده و از این رو، محصولات دکوراسیون داخلی باید عمر زیادی داشته باشد. از طرفی، تنوع زیاد کاغذ دیواری، پارکت و لمینت گرچه امکان اجرای دکوراسیون داخلی را برای تعداد بیشتری از افراد و خانواده ها فراهم آورده، اما تشخیص و انتخاب کالای مرغوب را سخت کرده است.

کیفیت لمینت و کاغذ دیواری  ویژگی های لمینت مرغوب

انواع ساعت دیواری

جنس لایه اصلی لمینت، hdf (براده های چوب فشرده شده) است و یک لایه ملامینه روی آن قرار دارد. لمینت در ضخامت های ۶، ۸، ۱۰ و ۱۲ میلیمتر ارائه می شود که ضخامت های ۸ میل و ۱۲ میل متداول تر است. کیفیت لمینت تا اندازه زیادی بستگی به کیفیت لایه hdf و لایه ملامینه روی آن دارد. لمینت های مرغوب همچنین، آغشته به پارافین است. پارافین نه تنها شستشوی لمینت را آسان می کند، بلکه از تولید صدا جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که پارافین لمینت قابل مشاهده یا لمس کردن نیست.

کیفیت لمینت و کاغذ دیواری

برای لمینت مرغوب، ویژگی هایی تعریف شده است که هر کدام گواهینامه استاندارد( (Certificateخود را دارد:

مبل و میز
  • استحکام زیاد: هر چه کیفیت لمینت بهتر باشد، مقاومت آن در برابر فشار بیشتر است.
  • دوام طولانی: لمینت باکیفیت دوام زیادی دارد. طول عمر لمینت خوب به طور متوسط ۲۵ سال است.
  • مقاومت در برابر خراش: مقاومت لمینت در برابر خش، به کیفیت لایه ملامینه روی آن بستگی دارد. لمینت های مرغوب با کشیده شدن پایه های تخت و مبلمان چوبی یا فلزی، خش برنمی دارند.
  • بی صدایی: اگر لمینت کیفیت خوبی نداشته باشد، راه رفتن روی آن، صدایی مثل “جیر جیر” بوجود می آورد.
  • ماندگاری رنگ: لمینت های مرغوب به مرور زمان یا بر اثر تابش نور آفتاب رنگ خود را از دست نمیدهد. اما رنگ لمینت های ارزان قیمت که کیفیت خوبی ندارند، پس از چند سال تغییر می کند.
  • شستشوی آسان: لمینت باکیفیت باید به سادگی با یک دستمال یا تی نمناک تمیز شود و هیچ لکه ای روی آن نماند. در کاتالوگ لمینت این ویژگی به نام “ضد لکه” آورده شده است.
  • مقاوم در برابر آتش سیگار: اگر لایه روی لمینت از کیفیت خوبی برخوردار باشد، با آتش سیگار نمیسوزد و خراب نمیشود.
  • انتقال گرما: کیفیت لمینت باید به قدری خوب باشد که در ساختمان هایی که سیستم گرمایش از کف دارند، قابل استفاده باشد. یعنی نه تنها گرما را انتقال دهد، بلکه با تغییر دما تغییر اندازه نداده و ترک برندارد.
  • مناسب سلامتی: از آنجا که در ساخت لمینت مواد شیمیایی به کار می رود، حجم مواد شیمیایی باید به اندازه و غیرسمی باشد. برای این مهم نیز استاندارد CARB وجود دارد که لمینت های مرغوب آنرا دارا است.

بعضی لمینت ها ضد آب یعنی “Water resistant” است و لایه روی آن از مواد “واتر پروف” و مقاوم در برابر آب ساخته شده است. قیمت لمینت ضد آب بیشتر است. اما ویژگی مثبت آن، اینست که با ریختن و ماندن آب روی سطح لمینت، خراب نمیشود و باد نمی کند. لمینت های معمولی اگر کیفیت خوبی داشته باشد، تا اندازه ای در برابر رطوبت مقاوم است. به عنوان مثال، با خیس شدن خراب نمی شود، به شرط آنکه در زودترین زمان ممکن خشک شود. همچنین در مناطق شرجی قابل استفاده است.

 کیفیت لمینت و کاغذ دیواری

کیفیت لبه های قطعات لمینت

لمینت به صورت قطعه هایی با اندازه معمول ۱۹ در ۱۲۰ سانتیمتر تولید می شود. در هر چهار طرف هر قطعه، شیارهایی قرار دارد که هنگام نصب در هم قفل یا به اصطلاح، کلیک می شود. یکی از مواردی که کیفیت لمینت را مشخص می کند، کلیک قطعات لمینت است. قطعات لمینت خوب، به سادگی در هم کلیک شده و روی فوم قرار می گیرد. به همین دلیل، سطح لمینت کاملا صاف و بدون برآمدگی خواهد بود. همچنین، کیفیت خوب کلیک باعث می شود تا با تغییر دما و رطوبت، درزی مابین قطعه های لمینت بوجود نیاید.

ویژگی های کاغذ دیواری مرغوب

کاغذ دیواری نیز مثل لمینت انواع مختلف دارد و با جنس های متفاوت و کیفیت های مختلف تولید می شود. اگر کاغذ دیواری کیفیت قابل قبولی داشته باشد، ۱۰ سال عمر مفید خواهد داشت. بیشتر کاغذ دیواری ها از جنس نوعی pvc و دارای روکش وینیل است که قابلیت شستشو دارد. اما کاغذ دیواری های کاملا کاغذی و غیرقابل شستشو نیز در بازار ایران وجود دارد. همچنین بعضی کاغذدیواری ها با کمک تکنولوژی نانو تولید شده که از جذب دوده یا لکه جلوگیری می کند.

کیفیت لمینت و کاغذ دیواری

کاغذ دیواری باکیفیت این ویژگی ها را دارد:

۱- قابلیت شستشو: قابلیت شستشو کاغذ دیواری به دلیل روکش وینیل است که روی کاغذ دیواری های PVC قرار دارد. وینیل نوعی ماده پلاستیکی بسیار نازک است که دیده نمی شود و کاغذ دیواری را در مقابل رطوبت کوتاه مدت و مواد شوینده مقاوم میکند. وزن روکش وینیل به کار رفته در کاغذ دیواری، بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در هر متر مربع است. قابلیت شستشو کاغذدیواری، سه درجه دارد. از درجه یک که کمترین میزان قابلیت شستشو است تا درجه سه که بیشترین حد را دارد. درحالیکه کاغذ دیواری قابل شستشو درجه یک تنها با یک دستمال نمناک قابل تمیز کردن است، کاغذ دیواری قابل شستشو درجه سه را میتوان با اسفنج نمناک و مواد شوینده مثل مایع ظرفشویی تمیز کرد.

کیفیت لمینت و کاغذ دیواری

۲- مقاومت بالا در برابر پارگی و خراش: کاغذ دیواری های مرغوب با خراش، پاره نمی شوند. فقط کشیده شدن یک جسم تیز مثل چاقو یا کاتر می تواند کاغذ دیواری را پاره کند. حتی در این صورت هم پارگی بسیار کوچک خواهد بود و به دلیل روکش های پلاستیکی روی کاغذ دیواری، پارگی گسترده نمی شود.

کیفیت لمینت و کاغذ دیواری

۳- نصب آسان، بدون کشش و بدون درز: کاغذ دیواری که کیفیت خوبی ندارد، هنگام نصب، وقتی با چسب کاغذ دیواری خیس می شود، کش می آید و پاره می شود. ولی کاغذ دیواری های مرغوب قوام خود را حفظ می کنند و در هیچ شرایطی کش نمی آیند. همچنین اگر کیفیت کاغذ دیواری بالا باشد، بعد از نصب آن هیچ درزی به جا نمی ماند. درحالیکه کاغذ دیواری های بی کیفیت بعد از نصب، چندین خط درز باقی گذاشته و از زیبایی کاغذ دیواری روی دیوار می کاهد.

کیفیت لمینت و کاغذ دیواری

۴- قابلیت ترمیم: کاغذ دیواری مرغوب تنها در برخورد با اشیا بسیار تیز پاره می شود که در اینصورت می توان به راحتی آنرا  ترمیم کرد. برای این منظور باید کمی چسب کاغذدیواری در پشت تکه ای از کاغذ دیواری که پاره شده است، بزنید و آنرا به دیوار بچسبانید. کاغذ دیواری پس از خشک شدن درزی به جا نمی گذارد.

۵- قابلیت نصب مجدد: برخی کاغذ دیواری های مرغوب قابل نصب مجدد است. به این معنا که وقتی کاغذ دیواری روی دیوار نصب می شود، پیش از آنکه چسب آن کاملا خشک شود، می توان آنرا از دیوار جدا کرد و روی دیوار دیگری نصب کرد. این ویژگی کاغذ دیواری با اینکه به نظر بی فایده می رسد، در عمل بسیار مفید است. چراکه خیلی اوقات نظر خریداران کاغذ دیواری پس از نصب، عوض شده و تصمیم می گیرند آن را روی دیوار دیگری نصب کنند. در این مواقع، می توان کاغذدیواری را از دیوار جدا کرد و روی دیوار دیگری نصب نمود.

کیفیت لمینت و کاغذ دیواری

۶- عدم ایجاد آلرژی: کاغذ دیواری های مرغوب از مواد اولیه باکیفیتی ساخته می شود که بو ندارد و آلرژی ایجاد نمی کند. از آنجا که کاغذ دیواری از محصولات پتروشیمی است، اگر با مواد اولیه باکیفیت ساخته نشود، می تواند باعث ایجاد آلرژی و سردرد شود. این نکته آنقدر مهم است که باید هنگام خرید کاغذ دیواری، به خصوص کاغذ دیواری اتاق کودک، به کیفیت آن توجه کافی کرد.

 ۷- عدم جذب دوده و آلودگی: یکی از بارزترین و مهم ترین ویژگی های کاغذ دیواری های مرغوب عدم جذب دوده و آلودگی است. در حالیکه رنگ دیوار به شدت چرک تاب است و دوده می گیرد، کاغذ دیواری باکیفیت به آلوده نمی شود. این ویژگی دوام کاغذ دیواری را به شدت بالا برده و زیبایی آن را حفظ می کند. در اتاقی که چنین کاغذ دیواری نصب شده است، می توانید خیاطی یا نقاشی کنید، با کودکتان بازی کنید، غذا بخورید، پنجره ها را باز کنید و از کثیف شدن دیوارها نگران نباشید.

۸- عدم تغییر رنگ به مرور زمان: ویژگی مهم دیگری که منحصر به کاغذ دیواری های خوب است، این است که به مرور زمان و با تابش مداوم نور خورشید، تغییر رنگ نمی دهد و زیبایی خود را حفظ می کند. این درحالی است که آفتاب اصولا خاصیت رنگ زدایی دارد.

تمام این ویژگی ها باید در آلبوم کاغذ دیواری ذکر شده باشد. برای اطمینان، هنگام انتخاب، به علائم بیان کننده ویژگی های کاغذ دیواری نگاهی بیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *