خانه دکوراسیون آشپزخانه چیدمان آشپزخانه اصول طراحی آشپزخانه ارگونومیک + عکس

اصول طراحی آشپزخانه ارگونومیک + عکس

ایده هایی زیبا و خاص از طراحی آشپزخانه ارگونومیک

ارگونومی داننش طراحی فضا است که با تناسب میان کاربران آن به کار گرفته می شود نه کسانی که با فضا متناسب می باشند.اغلب مردم گمان می کنند به کارگیری دانش ارگونومی تنها در طراحی صندلی و ماشین خلاصه می گردد، ولی کارایی آن بیشتر از این میزان می باشد. به بیانی ساده در تعریف ارگونومی می توان گفت که فاکتورهایی انسانی که اصلی ترین هدف آن جلوگیری از بروز مشکلات و حفظ سلامتی انسان ها است. اصل ارگونومی بسته به کاربردی که هر فضا دارد، متفاوت است. در این مطلب ایده های زیبایی از اصول طراحی آشپزخانه ارگونومیک را جهت آشنایی برای شما همراهان به نمایش خواهیم کشید.

طراحی آشپزخانه با اصول ارگونومی و یا همان فاکتورهای انسانی

آشنایی با اصول آشپزخانه ارگونومیک و ایده هایی کاربردی از آن

ارگونومی فاکتورهایی انسانی است که به محدودیت ها و قابیلت های های فیزیکی افراد می پردازد و با هدف بهینه ساختن تعامل انسان با سیستم، محیط و محصول آن را دنبال می کند. طبق بررسی های انجام شده درد کمر که از جمله متداول ترین نتایج و عوارض کار محسوب می شود که با ارگونومی محیط کاری راحت و ایمنی متناسب با عامل های انسانی همچون سایز بدن، سرعت، نیرو و حواس پنجگانه طراحی را انجام می دهد که مانع از به وجود آمدن این قبیل مشکلات می گردد.

اصول ارگونومی برای طراحی آشپزخانه های مدرن و کاربردی

انواع ساعت دیواری

مثلث کار و اصل های آن

مثلث کار در دهه ۱۹۲۰ از نخستین فاکتورهای کاربردی در فضای آشپزخانه سکونتی طراحی گردید. که راهی مشخص میان تهیه غذا و فضای تمیز نمودن و فضای حفظ و نگهداری مواد غذایی به وجود آورد.

نمونه هایی ایده آل و شیک از آشپزخانه ارگونومیک

این مثلث دارای این اصول است:

مبل و میز
  1.  هر پایه مثلثی طولی میان ۱/۲ -۲/۷ متر داشته باشد.
  2. هیچ یک از کابینت و یا لوازم نباید یکی از پایه های مثلث را قطع نماید.
  3. از طریق مثلث هیچ عبور و مرور کلی باید صورت نگیرد.
  4. اندازه طول هر سه پایه روی هم لازم است مابین ۴ – ۷/۹ متر باشد.

و اما اصولی که برای داشتن آشپزخانه ای ارگونومیک باید رعایت نمایید:

با به کار گرفتن فاکتورها و اصول ارگونومی به روش های مختلف می توانید آشپزخانه ای ارگونومی دشاته باشید که به حفظ سلامتی شما کمک زیادی می کند.

 

ایده هایی زببا از طراحی آشپزخانه ارگونومیک

-برداشتن موانع از مسیر میان وسایل

مسیری مثلثی را میان اجاق گاز، سینک و یخچال مدنظر قرار دهید و آن را همیشه از موانع پاکسازی کنید تا آسان ترین دستیابی به هر یک از این فضاها موجود باشد. البته که مثلث ارگونومی از اصول طراحی نمی باشد, ولی روش مناسبی جهت طراحی محیطی کارآمد محسوب می شود. همچنین غیر از این لوازم امکان دارد شما از سایر لوازم مانند مایکروویو، ماشین ظرفشویی و … به صورت پشت سر هم در آشپزخانه بهره ببرید. می توانید جهت دسترسی آسان تر به آن ها از این اصل ها استفاده کنید. در بیانی کلی موانع را از سر راه دسترسی لوازم بردارید.

ایده هایی زیبا از طراحی آشپزخانه ارگونومیک

-ایجاد فاصله ی مناسب میان لوازم و نیمکت ها

در صورتی که فاصله ی میان لوازم زیاد نباشد، فرد دچار حس بد اسیری و بی حوصلگی می کند. اندازه مناسب استاندارد برای میان محیط کار و نیمکت ها باید چیزی حد وسط ۱۰۵ – ۱۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود. در صورت تمایل می توانید این اندازه را تا ۱۴۰ سانتیمتر نیز بیشتر نمایید.

ایده هایی کاربردی از طراحی آشپزخانه ارگونومیک

-نچیدن ظرف ها در قسمت بالای ماشین ظرفشویی

ظرف ها را در کابینتی که از همه به ماشین ظرفشویی نزدیکتر می باشد، بچینید. با این کار می توانید ماشین ظرفشویی خود را به آسانی تخلیه نموده، سرعت بیشتری در حرکت خود داشته باشید. در نتیجه عضلات و ستون فقرات شما جهت انتقال و جابجایی ظرف ها کمتر فشار می بیند.

-تنظیم بلندی صندلی آشپزخانه

بر حسب فاکتورهای استاندارد مورد تحقیق قرار گرفته، اگر صندلی تشما دارای ۹۰ سانتیمتر بلندی باشد, در ستون فقرات افراد بلند قد درد زیاد و جدی به وجود می آورد. پس بهتر است بلندی صندلی را ۹۵ – ۱۰۰ سانتیمتر تغییر داده و در صورت کوتاه قد بودن آن را بر روی اندازه ۸۵ سانتیمتر تغییر دهید. نکته ای که مهم است مد نظر داشته باشید این است که برای داشتن آشپزخانه ارگونومیک از صندلی های دارای قابلیت تنظیم ارتفاع بهره ببرید.

طراحی آشپزخانه ارگونومیک

-نورپردازی اصولی و مناسب

نورپردازی یکی از اصول اساسی و مهم در هر طراحی و فضایی می باشد که در طراحی آشپزخانه ارگونومیک نیازمند توجه بشتری می باشد. هدف از یک نورپردازی مناسب یعنی موجود بودن نور به اندازه تا موقع کار افراد در آشپزخانه دید خوبی داشته و برای رویت بهتر خم نگردید. اگر کابینت ها و هود مانه رسیدن نور شده و از میزان دید می کاهند, می توانید از منابع نوری در همان مکان بهره ببرید.

ایده هایی زیبا از طراحی آشپزخانه ارگونومیک

-تنظیم ارتفاع هود و کابینت با اندازه قد افراد

ممکن است فردی بلند قد و یا حتی متوسط قد هستید که بارها و یا حداقل یک مرتبه سرتان به دستگاه های دیواری همچون هود، کابینت و … برخورد نموده و درد زیادی را متحمل شده اید. دلیل آن مناسب نبودن فاصله ی میان هود و اجاق گاز و کابینتهای دیواری می باشد. طبق اصل ارگونومی لازم است فاصله میان هود و اجاق گاز ۷۰ – ۷۵ سانتیمتر باشد.

روش هایی برای داشتن یک آشپزخانه ارگونومیک

-بهره بردن از کفپوش مناسب

با راه رفتن در آشپزخانه پاهای شما که یکی از اعضای مهم بدن شما است, کف آشپزخانه را لمس می نماید. با انتخاب و استفاده زا یک کفپوش نرم حس خوبی را برای پاهای خود در این برخورد رقم خواهید زد. در نتیجه پاهایتان متحمل فشار کمتری موقع راه رفتن و ایستادن می شود.

طراحی آشپزخانه با استفاده از اصول ارگونومی

-تطبیق شیر و سینک با فشار آب

در بسیاری از آشپزخانه ها به محض باز شدن شیر آب و برخورد با سینک؛ میزان زیادی از آن به طرف فرد پاشیده می شود که قطعا ناخوشایند است. تکرار این فرایند در طول روز موجب می شود تا رطوبت مستمری ایجاد و مشکلاتی برای سلامتی فرد یا افراد ایجاد کند. ارگونومی در این رابطه پیشنهاد می کند تا یا سینکی با عمق بیشتر را به کار ببرید و یا فشار آب را کاهش دهید.

ایده هایی جذاب و کاربردی از طراحی آشپزخانه ارگونومی

 

آشنایی با اصول کاربردی طراحی آشپزخانه ارگونومیک

ایده هایی زیبا و متفاوت از آشپزخانه ارگونومیک

آشپزخانه آرگونومیک مدرن و شیک

نمونه هایی شیک و کاربردی آشپزخانه ارگونومیک

روش هایی کاربردی برای طراحی آشپزخانه ارگونومیک

آشپزخانه ارگونومیک و تعریف آن  ایده ی چیدمان آشپزخانه ارگونومیک و کاهش آسیب ها  ایده هایی متفاوت و زیبا از آشپزخانه ارگونومیک

طراحی آشپزخانه بر حسب اصول ارگونومی

آشنایی با اصول کاربردی طراحی آشپزخانه ارگونومیک

طراحی آشپزخانه ارگونومیک به شکلی زیبا و ساده

نمونه هایی شیک و خفن از آشپزخانه ارگونومیک

آشنایی با اصول کاربردی چیدمان آشپزخانه ارگونومیک

نمونه های ایده آل و پرکاربرد آشپزخانه ارگونومیک   دکوراسیون آشپزخانه ارگونومیک و آشنایی با اصول آن

طراحی آشپزخانه بر حسب اصول ارگونومی

طراحی آشپزخانه بر اساس اصول ارگونومی

آشنایی با اصول طراحی آشپزخانه ارگونومیک

طراحی آشپزخانه بر حسب اصول ارگونومی

در این مطلب از شما عزیزان علاقه مند بابت همراهی قددران هستیم. امیدواریم با رعایت و به کارگیری موارد ذکر شده فضایی ارگونومیک در آشپزخانه خود ایجاد کرده و از مشکلات خود تا میزان زیادی بکاهید. همچنین برای آشنایی با طراحی پنتری آشپزخانه و معرفی انواع پارتیشن بندی آشپزخانه می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *