آباژور که از زبان فرانسوی با واژه Abat-jour وارد زبان فارسی شده است، نوعی چراغ است که هم کاربرد مصرفی و هم تزئینی دارد. اگر شما به فکر یک راه‌حل آسان و مقرون‌به‌صرفه برای بهبودِ روشنایی و دکوراسیون منزل خود هستید، آباژور یک انتخاب هوشمندانه است.

در این مقاله نکات مهمی که در انتخاب آباژور مثل سایز، اندازه و شکل باید به آن‌ها توجه کنید، گردآوری شده است.

آباژور و شید آباژور چیست؟

آباژور یک چراغ پایه‌دار به همراه پوششی در رویش به نام شِید (Shade) است که مثل سایه‌بان جلوی تابش مستقیم نور را گرفته و آن را تعدیل می‌بخشد.

نکته مهم در مورد آباژورها این است که هرگز از کار نمی‌افتند، به خاطر اینکه هم شید و هم لامپ آن‌ها قابل تعویض هستند. در ضمن به سبب طرح‌ها، رنگ‌ها و متریال‌های متنوعی که در ساخت انواع آباژورها به کار می‌رود، هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند.

از آن‌جایی که انتخاب آباژور مناسب از بین این همه تنوع، کار سختی است به همین جهت این راهنما برای شما حاضر شده است تا پروسه انتخاب آباژور نه تنها برای شما ساده شود، بلکه جذابیت بیشتری هم داشته باشد.

راهنمای انتخاب آباژور

انواع آباژور:

 

آباژور رومیزی

آباژور ایستاده یا پایه بلند

انواع شید:

از نظر جنس و متریال

  • شید پارچه‌ای
  • شید کاغذی
  • شید طلق و پارچه

از نظر شکل ظاهری

  • استوانه‌ای
  • مستطیلی
  • مخروطی
  • بیضی
  • شش گوشه
  • پاگودا و…

راهنمای انتخاب آباژور

در انتخاب آباژور و شید باید به چه نکاتی دقت کنیم؟


مهمترین نکته در انتخاب آباژور و شید؛ سبک شخصی شما، هدف شما از خرید آن، کاربرد آباژور و محل قرار گیری آن در منزل شما است. برای اینکه بهتر این موضوع را متوجه شوید، قبل از اقدام به خرید این سوالات را از خود بپرسید؛

آیا به سبک مینیمال علاقه دارید یا سنتی یا تلفیقی؟ آیا آباژور شما قرار است نقطه کانونی در فضای شما برای جلب توجه باشد؟ یا قرار است فقط یک عنصر زیبا برای هارمونی و جلوه بیشترِ یک وسیله مهم‌تر مثل تابلوی نقاشی باشد؟ آیا آباژور را برای نورپردازی و روشنایی خریداری می‌کنید یا برای شما صرفاً جنبه دکوراتیو و زیبایی دارد؟ و سوال آخر؛ آباژور را کجا قرار خواهید داد؟

  • برای دریافت روشنایی بیشتر از آباژور باید شید آن، حدالامکان شفاف با دهانه‌های بزرگ باشد.
  • برای استفاده تزیینی، بیشتر از آباژورهایی با شیدهای رنگی و جنس مات استفاده کنید.

مهمترین قانون در جانمایی آباژور چیست؟

مهمترین قانون در انتخاب مکان آباژور این است که نباید هرگز اجازه دهید قسمت سخت افزاری که داخلش است در سطح چشم eye-level قرار گیرد. در نتیجه اگر آباژور رومیزی است باید سطح چشم را در حالت نشسته در نظر بگیرد و اگر آباژور ارتفاع زیادی دارد باید سطح چشم را در حالت سرپا رعایت کنید تا داخل آباژور دیده نشود.

راهنمای انتخاب آباژور

سایز و شکل آباژور چگونه باید باشد؟

در خرید حتما به مقیاس و تناسبات پایه و شید آباژور دقت کنید. چون سایز و شکل آباژور است که مشخص می‌کند نور چطور پخش شود. همچنین پایه و شید، با هم یک آباژور زیبا می‌سازند. به عنوان مثال بهتر است پایه مربعی و شید هم مربعی باشد. البته همیشه استثنائاتی هم هست چون به قول طراحان، اصل مهم در خریدِ وسایل دکوراتیو این است: آن چیزی که شما دوستش دارید، همیشه انتخاب صحیح است.

هنگام انتخاب آباژور به سه مورد شکل، سایز و جنس، به صورت زیر دقت کنید:

  • برای آباژورهای رومیزی، ارتفاع شید باید دو سوم ارتفاع پایه باشد و عرض آن باید ۱.۲ برابر از هر طرف، بزرگتر از بزرگترین قسمت پایه باشد.
  • اگر هدف شما از خرید آباژور، ایجاد یک جلوه‌ی خاص و زیبا با نور و سایه در محیط‌تان است و به روشنایی خیلی احتیاج ندارید، استفاده از یک متریال متراکم و تیره که باعث می‌شود نور از شید رد نشود و فقط از بالا و پایین بتابد مناسب است.
  • اگر هدف از آباژور تامین روشنایی قوی و نور زیاد در محیط است باید از یک پارچۀ شفاف باشد و غیر متراکم که معمولاً از الیاف طبیعی و فیبر است استفاده کنید.

به طور کلی اینکه چه متریالی مناسب شید آباژور شما است، به نوع استفاده شما و همچنین دکوراسیون اسباب و اثاثیه، رنگ دیوار، رنگ کاغذ دیواری، نحوه قرارگیری پنجره‌ها برای تامین روشنایی و رنگ کف مرتبط است.

راهنمای انتخاب آباژور

توجه به ایمنی آباژورها در هنگام خرید

موضوع مهم دیگر در هنگام خرید آباژور، حرارتی است که از لامپ ساطع می‌شود و بعضا منجر به سوخته شدن شید و آتش‌سوزی می‌شود. چون جنس شید، اغلب از پارچه و کاغذ است. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید بهتر است از موارد زیر پیروی کنید:

۱. لامپ‌ها با وات بالا مقدار بسیار زیادی گرما تولید می‌کنند که این یعنی به فضای بیشتری برای تهویه هوا نیاز دارند. در نتیجه باید شیدهای پهن‌تر و بزرگتری برای آن‌ها انتخاب شود.

۲. راه ساده برای اینکه ببینید آیا ابعاد شید شما برای لامپی که از آن استفاده کردید مناسب است یا نه این است که آباژور خود را ۵ دقیقه روشن بگذارید و بعد خاموش کنید. سپس به قسمت بالای شید دست بزنید. اگر حرارت در حدی زیاد بود که داغی آن را دستتان حس کردید، بدانید که دهانه بالای شید زیادی باریک است.

چهار قانون اصلی طراحان برای انتخاب شید آباژور

۱. هر چقدر نور بیشتری نیاز دارید به همان میزان باید سایز شید بزرگتر و متریال آن شفاف‌تر باشد.

۲. هر چقدر که لامپ شما وات بالاتری داشته باشد، شید شما هم باید بزرگتر باشد.

۳. هیچ وقت در انتخاب محل آباژور اجازه ندهید که قسمت داخلی آن در دید چشم و قابل رویت باشد.

۴. شیدی که شما دوست دارید قطعاً بهترین انتخاب است.

نتیجه گیری؛

همانطور که در چهار قانون طراحان هم ذکر شده، سبک و سلیقه شما در انتخاب آباژور نقش مهمی دارد. به همین دلیل نمونه‌های مختلف آباژور و شید را از نظر بگذرانید، به سایز آن‌ها دقت کنید و سپس اقدام به خرید کنید.

آباژورهای رومیزی و ایستادۀ فروشگاه اینترنتی محصولات دکوراتیو جویا؛ با تنوع خود در شکل، رنگ و ابعاد، هر سبکی از دکوراسیون داخلی را پوشش داده و با توضیحاتی که از ابعاد محصول و ویژگی‌های آن ارائه می‌دهد، انتخاب و خرید آباژور را برای شما آسان‌تر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *