همانطور که پیش‌تر ذکر شد، آلاچیق‌ها سازه‌ای هستند که برای گذراندن ساعاتی از روز به منظور استراحت یا تفریح مورد استفاده قرار می‌گیرند. سازه مذکور در انواع کوچک و بزرگ در مکان‌های باز و فضای سبز ساخته می‌شود. با نشستن زیر آلاچیق‌ها می‌توان از گزند باد، باران و تابش مستقیم آفتاب در امان بود. متریال اصلی برای ساخت آلاچیق‌های فلزی، فلز می‌باشد. در واقع به طور کل می‌توان گفت که برای طراحی آلاچیق‌های فلزی از آهن استفاده می‌شود اما آلاچیق‌هایی که از جنس استیل یا ترکیبی از فولاد و سایز فلزات باشند نیز به صورت سفارشی طراحی و ساخته می‌شوند.

از آن جایی که فلزات خاصیت فرم‌دهی بالایی دارند، برای ساخت آلاچیق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که انواع طرح‌های لاکچری و مدرن یا الگوهایی از آلاچیق‌های سنتی را می‌توان توسط فلزات طراحی کرد. به طور معمول برای ساخت اسکلت و بدنه آلاچیق از فلز استفاده می‌شود، اما سقف آن می‌تواند فلزی، شیشه‌ای یا چوبی باشد.

آلاچیق فلزی؛ سازه‌ای محبوب و کاربردی

فقط یه سازه میتونه همه جا کاربرد داشته باشه؟!

منظور از آلاچیق سازه‌ای فلزی یا چوبی می‌باشد که در مکان‌هایی مثل پارک‌ها، بوستان‌ها، باغ‌ها، استراحت‌گاه‌ها و… نصب می‌شوند. آلاچیق‌ها به عنوان سرپناهی موقتی برای استراحت و یا دورهمی‌های دوستانه در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. آلاچیق‌ها در انواع مختلف ساخته می‌شوند که هر کدام با در نظر گرفتن ساختار و فرمی که دارند در محوطه متناسب با خودشان نصب می‌شوند. سازه محبوب مذکور امکان استفاده از مناظر زیبای طبیعت در هوای آزاد را برای ما فراهم می‌سازد. درواقع یکی از مزیت‌های اصلی آلاچیق‌ها این است که افراد را از فضای محبوس و بسته ساختمان‌ها جدا کرده و شرایط گذراندن اوقات خوش و دلنشین در فضای باز را به وجود می‌آورد. حتماً شما هم با این موضوع موافق هستید که تنها چند دقیقه دور شدن از فضای بسته خانه و نوشیدن چای در طبیعت می‌تواند تأثیر به‌سزایی در روحیه داشته باشد؛ آلاچیق‌ها در این مورد نقش پر رنگی را ایفا می‌کنند. در این مطلب قصد داریم با آلاچیق فلزی و انواع مختلف و کاربردهای آن آشنا شویم؛ بنابراین از شما دعوت می‌شود که تا انتهای این راهنما ما را همراهی کنید.

طرح‌های مختلف آلاچیق فلزی

اولین معیار برای طراحی و ساخت آلاچیق، سلیقه و علاقه افراد می‌باشد. امروزه به لطف افزایش نیروی خلاق، شرکت‌های تولیدکننده آلاچیق از طرح‌های سنتی گرفته تا مدرن اقدام به طراحی و ساخت آلاچیق می‌نمایند. از این رو می‌توان گفت امروزه هیچ محدودیتی در ساخت و اجرای آلاچیق فلزی وجود نداشته و هر نوع سنتی یا مدرن آلاچیق را می‌توان در فضاهای باز نصب کرد و نهایت لذت را برد.

آلاچیق‌ها را می‌توان به صورت دوطبقه نیز طراحی نمود؛ البته آلاچیق‌های دوطبقه در کنار زیبایی زیادی که دارند، در ساخت آن می‌بایست محاسبات دقیق معماری انجام شود. بنابراین پیشنهاد ما این است که از یک نصاب آلاچیق باتجربه و حرفه‌ای که سابقه ساخت آلاچیق‌های دوطبقه را داشته است، کمک بگیرید.

خلاقیت و سلیقه شما نیز به عنوان یک کارفرما می‌تواند سبب افزایش زیبایی این نوع از سایبان‌ها شود. به عنوان مثال اگر در ساخت سقف از شیشه یا پارچه استفاده کنید، زیبایی آلاچیق شما دوچندان خواهد شد. حتی در ساخت ستون‌ها نیز می‌توان با کمی خلاقیت ظاهر آلاچیق را زیباتر کرد.

آشنایی با انواع آلاچیق فلزی

یکی از دسته بندی های آلاچیق فلزی، بر اساس نوع متریال به کار رفته در آن است. به طور مثال یکی از رایج ترین دسته بندی ها برای انواع آلاچیق فلزی، آلاچیق فلزی ساده و آلاچیق فلزی مدرن است.

آلاچیق فلزی ساده

آلاچیق‌های فلزی ساده سازه‌ای سبک با سقفی ساده و شکل مربعی می‌باشند. این نوع از آلاچیق‌ها ساختار ساده‌ای داشته و می‌توان آن‌ها را با استفاده از هر نوع فلز سبک یا سنگین ساخت.

آلاچیق فلزی؛ سازه‌ای محبوب و کاربردی

آلاچیق فلزی مدرن

آلاچیق‌های مدرن به صورت مربع و چهارگوش می‌باشند و در عین سادگی دارای طراحی بی‌نظیر و دلنشینی هستند. امروزه استفاده از سبک مدرن در معماری داخلی از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. از مهم‌ترین خصوصیات و المان‌های سبک مدرن می‌توان به طراحی با کمک خطوط ساده اشاره کرد. ناگفته نماند که در آلاچیق‌های فلزی مدرن، ستون‌ها و پایه‌های آلاچیق دارای طراحی خط صاف و بدون انحنا و قوس می‌باشند.

آلاچیق فلزی؛ سازه‌ای محبوب و کاربردی

آلاچیق فلزی سنتی

طراحی آلاچیق‌های سنتی به گونه‌ای است که به ایجاد فضایی کلاسیک و دلپذیر کمک می‌کند. از اصلی‌ترین ویژگی‌های سبک سنتی می‌توان به ایجاد تقارن و تعادل در کلیت فضا اشاره داشت. علاوه بر این، ارتفاع کم به منظور ایجاد فضایی دلنشین و القای حس آرامش بیشتر در محیط ازجمله ویژگی‌های آلاچیق‌های مدرن محسوب می‌شود.

آلاچیق فلزی؛ سازه‌ای محبوب و کاربردی

مزایای آلاچیق فلزی

فلزات دارای خواص بی‌شماری هستند و خواص مذکور سبب ساخت سایبان‌های فلزی در بسیاری از فضاهای باز شده‌اند. در ادامه این راهنما به منظور اطمینان از تصمیم نصب آلاچیق‌های فلزی، با مزیت‌های این نوع از آلاچیق آشنا خواهیم شد:

دوام و ماندگاری بالا

از آن جایی که فلز بسیار با دوام و ماندگار است، به لطف آن آلاچیق‌های فلزی در فضاهای باز از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار هستند. فلز برخلاف چوب در برابر شرایط جوی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و با رنگ‌ کردن آن می‌توان این میزان مقاومت را دوچندان کرد.

لازم به ذکر است که دوام و ماندگاری سایبان‌های فلزی سبب کاهش هزینه‌های نگهداری آلاچیق در درازمدت خواهد شد. فلز برخلاف چوب در برابر پوسیدگی و حمله حشرات مقاوم بوده و همین موضوع سبب عدم نیاز به تعمیر و پرداخت هزینه‌های محافظت و نگهداری از اسکلت آلاچیق فلزی شده است. زمانی که هزینه احداث آلاچیق بسیار پر اهمیت باشد، آلاچیق‌های فلزی بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

وزن کم

برای ساخت آلاچیق‌های فلزی از پروفیل‌های فلزی که از جنس آلومینیوم یا فلزات دیگر هستند، استفاده می‌شود. آلومینیوم از جمله فلزات سبک در بازار به‌شمار می‌رود و این سبکی و وزن کم یکی از مزیت‌هایی است که آلاچیق‌های فلزی در اختیار ما قرار می‌دهند. سبک بودن سازه‌های فلزی باعث جابه‌جایی و انتقال راحت‌تر اسکلت آلاچیق می‌شود. علاوه بر این، ویژگی وزن کم سبب می‌شود تا اجرای این نوع از آلاچیق‌ها بسیار راحت‌تر و با سرعت بالاتری انجام شود.

زیبایی کم نظیر

یکی دیگر از نکات مثبتی که درباره آلاچیق فلزی وجود دارد، زیبایی منحصربه‌فرد و کم‌نظیر آن است. در طراحی و ساخت این نوع از سایبان‌ها ظرافت و خلاقیت بسیار زیادی به‌کار گرفته می‌شود. درواقع می‌توان گفت آلاچیق‌های فلزی یک رقیب جدی برای سایر آلاچیق‌ها محسوب می‌شوند.

مناسب برای نصب در شرایط آب و هوایی مختلف

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، فلزات در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. بنابراین از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور می‌توان آلاچیق‌های فلزی را در فضاهای باز نصب کرد و فضایی دنج و صمیمی برای گذراندن زمان فراهم ساخت.

قابلیت افزایش ظرافت و زیبایی

آلاچیق‌های فلزی از قابلیت اضافه شدن تزئینات بیشتر به آن‌ها نیز برخوردار هستند. به بیان دیگر، در هر زمان می‌توان ظرافت و زیبایی این نوع از آلاچیق‌ها را با کمک تزئینات متفاوت افزایش داد. البته لازم به ذکر است هر اندازه تزئینات آلاچیق فلزی بیشتر باشد، به همان میزان هزینه ساخت آن افزایش پیدا می‌کند. اما در عوض با پرداخت هزینه بیشتر فضایی زیباتر و دنج‌تر برای سپری کردن اوقات خود در اختیار خواهید داشت.

قابلیت تولید در ابعاد مختلف

یکی دیگر از مزیت‌های آلاچیق‌های فلزی، تولید سایبان در ابعاد مختلف است. برای داشتن آلاچیق‌ها با مساحت مختلف هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. این ویژگی سبب شده است تا آلاچیق‌های فلزی برای مکان‌هایی که به سایبان با وسعت زیاد نیاز است، بهترین گزینه محسوب شود.

تنوع در رنگ

یکی دیگر از مزیت‌های فلز، رنگ‌پذیری می‌باشد؛ به لطف این ویژگی امکان تولید آلاچیق با رنگ‌های مختلف فراهم است. می‌توان سایبانی با رنگ‌های مختلف و زیبا در ویلاها نصب نمود و از فضای جالب و دلنشین آلاچیق بهره برد.

تعمیر و نگهداری کمتر

نظافت آلاچیق‌های فلزی به هیچ‌وجه کار سختی نبوده و می‌توان آن‌ها را به راحتی تمیز کرد. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری سازه مذکور نیز زحمت زیادی برای شما نداشته و می‌تواند برای سال‌های طولانی جلوه زیبای خود را حفظ کند.

رنگ آلاچیق فلزی

امروزه روش‌های گوناگونی برای رنگ‌کاری آلاچیق‌های فلزی به‌کار گرفته می‌شوند. برخی از افراد برای رنگ‌کاری آلاچیق‌های فلزی از رنگ‌های ماشینی استفاده کرده و برخی دیگر با دریافت هزینه بیشتر رنگ‌های کوره‌ای را به‌کار می‌گیرند. به‌کارگیری رنگ‌های کوره‌ای روش موثر و خوبی برای رنگ‌‌آمیزی آلاچیق‌ها به‌شمار می‌رود؛ اما رنگ‌کاری با استفاده از رنگ‌های کوره‌ای یک عیب عمده دارد. زنگ‌زدگی و پوسیدگی محلی که می‌بایست به منظور نصب اتصالات تراشیده شود، جزو معایب رنگ‌های کوره‌ای می‌باشد.

البته ناگفته نماند که برخی از افراد به منظور رنگ‌کاری آلاچیق از رنگ‌های ساختمانی نیز استفاده می‌کنند. برای رنگ‌آمیزی آلاچیق فلزی می‌توان از هر یک از روش‌های گفته شده استفاده نمود و هیچ‌گونه محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

مهم‌ترین نکته در استفاده از روش رنگ‌کاری با استفاده از رنگ ساختمانی، درست اجرا شدن رنگ و ایجاد سطحی زیبا و پایدار است. دقت داشته باشید که برخی از آلاچیق‌ها به شکل جزیره ساخته می‌شوند؛ به این معنا که پایه‌های آن‌ها درون آب قرار می‌گیرد. در چنین آلاچیق‌هایی نمی‌توان از رنگ‌های مذکور استفاده کرد. برای رنگ‌‌آمیزی این نوع از آلاچیق‌ها بهترین راه استفاده از رنگ‌های اپوکسی که روش‌ اجرای آن با سایر رنگ‌ها متفاوت است، می‌باشد.

آشنایی با ساختار اصلی آلاچیق‌ها

در بحث آشنایی با آلاچیق‌های فلزی اشاره به ساختار اصلی آلاچیق‌ها نیز حائز اهمیت می‌باشد. آلاچیق‌ها از سه بخش اصلی پی یا شالوده، ستون و سقف تشکیل می‌شوند.

پی یا شالوده

به طور معمول این قسمت از آلاچیق قابل رویت نیست اما حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش آلاچیق محسوب می‌شود. منظور از پی یا شالوده آلاچیق قسمتی است که ستون‌ها و سایر اجزاء آلاچیق بر روی آن سوار می‌شوند. در طراحی و پیاده‌سازی این بخش می‌بایست دقت زیادی اعمال شود؛ چرا که بستری که پی آلاچیق بر روی آن سوار می‌شود با گذشت زمان دچار نشست شده و این موضوع سبب تحت تأثیر قرار گرفتن ظاهر زیبای آلاچیق و خارج شدن فرم آن از حالت استاندارد خواهد شد.

ستون

ستون نیز یکی از حساس‌ترین بخش‌ها در ساختار کلی آلاچیق‌ها محسوب می‌شود که طراحی و ساخت دقیق و مقاوم آن به منظور حفظ امنیت بسیار حائز اهمیت است. ستون‌ها در آلاچیق وظیفه انتقال وزن ایجاد شده توسط سقف را به شالوده یا پی آلاچیق بر عهده دارند و با در نظر گرفتن ساختار آلاچیق فلزی می‌توانند در انواع، ابعاد و جنس‌های مختلف ساخته شوند. با توجه به ساختار کلی آلاچیق، ستون‌های آن را می‌توان از متریال مختلفی هم‌چون چوب، پروفیل، بتن یا لوله‌های فلزی ساخت. لازم به ذکر است که رایج‌ترین متریال مصرفی به منظور ساخت ستون‌های آلاچیق، پروفیل است.

سقف

به طور معمول قسمت سقف در آلاچیق‌ها سنگین‌ترین و پرهزینه‌ترین بخش از ساختار کلی آن‌ها محسوب می‌شود. سقف‌های آلاچیق‌ها در انواع مختلفی ازجمله خرپا چوبی، هرپا فلزی، دو شیب، چهار شیب، دایره‌ای یا گنبدی ساخته می‌شوند.

فاکتورهای تأثیرگذار در قیمت آلاچیق فلزی

به علت نوسانات بازار آهن نمی‌توان قیمت مشخصی را برای آلاچیق فلزی در نظر گرفت. با این حال فاکتورهایی هم‌چون قیمت آهن، نوسانات بازار ارز و دلار، میزان آهن به‌کار رفته در فرآیند ساخت آلاچیق، نوع فلز استفاده شده، میزان تزئینات ساده یا پر نقش و نگار، ترکیب متریال‌های دیگری مثل چوب، شیشه و پلاستیک با فلز، هزینه و دستمزد ساخت آلاچیق و… بر قیمت نهایی آلاچیق تآثیرگذار می‌باشند.

لازم به ذکر است که به طور معمول حدود ۶۵ درصد قیمت کل آلاچیق را آهن تشکیل می‌دهد و سایر فاکتورها ازجمله دستمزد اجناسی مثل رنگ، هزینه انتقال و… ۳۵ درصد دیگر را شامل می‌شود. به عنوان مثال چنانچه قیمت آلاچیق فلزی فرضاً ۱۰ میلیون تومان باشد، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مربوط به آهن و مابقی مربوط به موارد دیگری است که در بالا ذکر کردیم. البته توجه داشته باشید که قیمت‌های ذکر شده فرضی بوده و می‌تواند کم‌تر یا زیادتر شود.

آلاچیق فلزی؛ سازه‌ای محبوب و کاربردی

سخن پایانی

در این راهنما با آلاچیق‌های فلزی و خصوصیات مرتبط به آن آشنا شدیم. قیمت آلاچیق فلزی ساده می‌تواند بسته به فاکتورهای مختلفی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، تعیین شود. چنانچه به دنبال بهترین مرجع تخصصی طراحی و ساخت آلاچیق‌ هستید، شرکت آرمان پوشش را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. مجموعه آرمان پوشش با تکیه بر سابقه درخشان خود در زمینه ساخت و طراحی انواع آلاچیق‌های فلزی و چوبی و ارائه مشاوره به شما عزیزان، بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌نماید. آلاچیق‌های فلزی جزو بهترین نوع از میان آلاچیق‌ها محسوب می‌شوند که با در اختیار قرار دادن مزیت‌های مختلفی که بدان اشاره کردیم، می‌توانند نظر هر کسی را به خود جلب کنند. اگر قصد نصب آلاچیق در حیاط، باغ و… دارید، آلاچیق‌های فلزی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *