دکوراسیون داخل منزل با بهترین شرایط

انتخاب برای زیباتر شدن منزل و سازگاری آن با نیازهای افراد بستگی به عوامل مختلفی دارد. عواملی مانند شرایط فیزیکی ساکنین، سن، روحیات اخلاقی، شرایط آب و هوایی منطقه، نوع کاربری ابزار و وسایل های منزل، تعداد افراد خانواده و خیلی دیگر از عامل که میتواند تعیین کننده دکوراسیون داخلی منزل به شمار رود. کاربری بودن برای افرادی که قصد سکونت در منزلی که طراحی می کنند را دارند با افرادی که فقط و صرفا می خواهند منزلی را طراحی و در اختیار ساکنین قرار دهند بسیار متفاوت است.

گاهی اوقات طراحان تنها به جلوه و چشمگیر بودن منزل فکر می کنند و در مقابل ساکنین به کاربردی بودن وسایل و آرامش بخش بودن توجه دارند که گاهی ممکن است عکس آن هم ایجاد شود. در این میان هنر، اعتدال و تناسبی نیاز است تا بتوان با آن منزلی کامل که تامین کننده تمام نیازهای یک منزل بهینه است را ایجاد کند.

در ابتدا سبکی که برای چیدمان منزل و همچنین چیدمان آشپزخانه و کابینت آن پیش گرفته می شود نکته بسیار مهمی است. این سبک می تواند مینیمال، اقلیمی، مدرن یا کلاسیک باشد و یا تلفیقی چشم نواز از هر کدام از آنها را شامل شود. البته این نکته علاوه بر اینکه به سلیقه ساکنین و طراح بستگی دارد، جنبه کاربری آن نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است. به هر حال مکانی برای پناه بردن از تمام مشغله های کاری و روزمره نیاز است تا از طریق آن بتوان به یک شارژ مجدد و روحیه ای نو برای شروع کار روزانه دست یافت. یک طراح خوب برای دکوراسیون داخلی منزل هنر چیدمان رنگ ها و اشیا مورد استفاده در فضای تعیین شده را طبق روحیات، سلیقه و نیاز ساکنین را دارد. از این طریق می توان نقاط ضعف فضا را پوشاند و نقاط قوت آنرا بهتر جلوه داد. از آنجایی که سبک مورد علاقه برای ساکنین منزل نکته بسیار مهمی به شمار می رود باید روی آن تمرکز بیشتری کرد.

چگونه می توان دکوراسیونی خاص و کاربردی ایجاد کرد؟

از تمام مواردی که در منزل شکل کاربردی دارند می توان برای زیبایی و چشم نوازی استفاده کرد. تنها با دانستن مورد کاربرد ابزار مورد نیاز، طبق فضای موجود، در بین طیفی از رنگ های زیبا که از تنوع بسیاری برخوردار هستند، می توان از دکوراسیونی کارآمد بهره مند شد.

به عنوان مثال در این تصویر از فضای موجود که محیطی پر نور دارد برای بهینه استفاده کردن و دریافت نور کافی از محیط برای داشتن ساعاتی مفید جهت مطالعه استفاده شده است. این نکته نشان می دهد که باید علاوه بر اینکه به فکر تامین زیبایی دکوراسیون می گردیم، به کاربردی بودن فضاهای ایجاد شده که بر اساس سلیقه هر فرد متفاوت است نیز بپردازیم.

طراحی داخلی و دکوراسیون

این موضوع نشان دهنده آن است که می توان بر اساس شغل، مهارت، هنر، روحیه فردی و خیلی از موارد مهم و متناسب شخصی برای منزل دکوراسیون ایجاد کرد. نکته مهم اینکه  سبکی که برای دکوراسیون پذیرایی در نظر گرفته می شود تا حدودی می تواند به سبک سایر نقاط منزل نیز تاثیر گذار باشد. اما مجزا بودن سبک آنها غلط قلمداد نمی شود و تنها به سلیقه فردی طراح و ساکنین منزل بستگی دارد.

طراحی داخلی و دکوراسیون

در این تصویر هر فضای اضافی و دیواری که به چند بخشی شدن محیط منزل منجر می شود، حذف شده است. از قسمت زیر راه پله به عنوان کتابخانه ای در کنار نور مطلوبی که در سراسر روز از پنجره های بزرگ و کشیده به داخل آمده است می توان استفاده کرد. رنگبندی فوق العاده و متوازن بین پذیرایی و آشپزخانه خبر از طراحی هنرمند و مسلط به تمام نیازهای یک خانه کاربردی را می رساند. دیوارهای تیره رنگ در کنار کف پوشی روشن تناقضی به همراه آورده که سبب هر آنچه بهتر دیده شدن محیط شده است.

طراحان داخلی و اعضای خانواده آزاد هستند از تمام رنگ ها  برای دکوراسیون منزل استفاده کنند. اما باید طیف رنگی و تعادل را نیز در نظر داشته باشند. بهتر است سبک مشخص شده برای دکوراسیون به همراه رنگ های انتخاب شده توازن متعادلی داشته باشند. اینکه تنها به کاربردی بودن و رنگ های مورد علاقه متنوع برای وسایل فکر شود کار درستی نیست. زیرا علاوه بر زمان و هزینه صرف شده ممکن است در آینده بعد از چند مدت دل را بزند و نیازمند طراحی مجدد داشته باشد. اما می توان طبق روحیات از طرح ها و رنگ های فانتزی برای دکوراسیون منزل بهره گرفت.

مانند تصویر زیر می توان از رنگ بندی های مختلف برای بالا بردن روحیه کلی در منزل استفاده کرد. که البته این سبک بیشتر مورد پسند گروه سنی جوانان است. برای کاربردی تر شدن در فضاهای پذیرایی کوچک می توان از طرح های فانتزی و با مبلمان های ظریف استفاده کرد. البته نور نیز نکته بسیار مهمی برای فضاهای کوچک به شمار می رود که البته باید برای فضاهای کوچکتر از نور مناسب بهره گرفته شود تا بیشتر باعث کوچکتر دیده شدن فضا نشود.

طراحی داخلی و دکوراسیون

البته برای خاص تر شدن دکوراسیون داخلی خانه می توان از تمام رنگ ها جسورانه استفاده کرد. بعد از اینکه رنگ پایه و اصلی دکوراسیون مشخص شد، از یک یا چند رنگ ترکیبی برای بهتر جلوه کردن دکوراسیون می توان استفاده کرد. رنگ گزینه بسیار مهم در دکوراسیون منزل به شمار می رود که با آن می توان بهترین اثر هنری را برای منزل خلق کرد. این اثر هنری باید علاوه بر کارآمد بودن بتواند تمام فضای منزل را با ابزار پوشش دهد. منظور از این موضوع پر کردن تمام فضا نیست و باید اعتدال در چیدمان نیز رعایت شود. با شلوغ کردن و پر کردن منزل توسط مبلمان های زیاد، کف با فرش های متراژ بالا، استفاده از تابلوهای زیاد روی دیوار سبب خسته شدن چشم و شلوغی منزل نباید شد. بهتر است برای بیشتر جلوه کردن زیبایی منزل و ابزارهای به کار گرفته شده در آن مقداری از فضا را باز نگه داشت و از وسایل زیاد استفاده نکرد. مثلا برای فرش جلوی مبل بهتر است با کمی فاصله از مبل قرار بگیرند و کف را کاملا نپوشاند. علاوه بر آنها پنجره ها و پرده ها که نور را به خانه هدایت می کنند بهتر است متناسب با کاربرد و نور مورد نیاز انتخاب شوند. استفاده از پرده های کلفت و بلند برای پنجره های کوچک ممکن است فضا را خفه و بسته کند که این موضوع سبب کوچک تر شدن منزل و از بین رفتن کاربرد مهم پنجره ها که رساندن نور و هوا به منزل است، می شود.

تصویر زیر از یک منزل می تواند به عنوان دکوراسیون کاربردی برای منزل به شمار رود. نورپردازی مناسب، چیدمان عالی مبل در کنار فرش، انتخاب رنگ های آرامش بخش، کاربردی بودن شومینه برای گرمایش منزل، استفاده از کاغذ دیواری مدرن از ویژگی های مهم این نوع دکوراسیون  و سبک بازسازی منازل به شمار می رود.

طراحی داخلی و دکوراسیون

تنها توجه به سبک های مدرن برای داشتن دکوراسیون لازم نیست. سبک های کلاسیک و اصیل نیز مورد علاقه و توجه برخی از افراد است که جلوه خاصی به همراه دارد. البته این سبک فضای بیشتری را می طلبد. سقف های بلندتری برای چیدمان این سبک لازم است تا با مبلمان های بزرگتر، آیینه کاری ها و لوسترهای مجلل بتوان آنرا زینت بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *