آیا می توان خودرو را زیر هر سایبانی نگه داری کرد؟! آیا سایبان خودرو خطر خراب شدن و آسیب زدن به خودرو را دارد؟!

ممکن است که شما این سوالات را همیشه در ذهن خود داشته و به دنبال راهی مناسب برای پاسخ گویی به این سوالات باشید! معمولا افرادی به دنبال سایبان خودرو می باشند که از موهبت داشتن پارکینگ مسقف محروم بوده و به دنبال تجهیزی برای نگه داری خودرو خود هستند. در اختیار داشتن سایبان پارکینگ می تواند شما را از پارکینگ های مسقف، چه در خانه و منزلتان و چه در محل کارتان بی نیاز نماید. مجموعه سایه سازان کوروش قصد دارد تا اطلاعات مفیدی درباره انواع سایبان از جمله، سایبان حیاط منزل، سایبان خودرو و … در اختیار شما قرار دهد.

سایبان چیست؟

سایبان تجهیزی است که بشر سالیان سال از آن بهره می برد و اگر بخواهیم تاریخچه ایی برای سایبان ها در نظر داشته باشیم، می توانیم اشاره کنیم که ساخت سایبان ها به زمان رم باستان و هم چنین ایران باستان مرتبط است. سایبان ها یک تجهیز برای سایه اندازی و به منظور حفاظت از وسیله یا افراد، در برابر تابش نور خورشید، برف و باران و … است. البته در ابتدا سایبان ها بیشتر جنبه تفریحی داشتند و امروزه نیز جنبه تفریحی خود را حفظ کرده اند با این تفاوت که سایبان ها برای کاربری های بسیار مهم دیگری نیز طراحی و ساخته می شوند.

لازم به ذکر است که منظور از جنبه تفریحی سایبان ها، ساخت سایبان به عنوان آلاچیق ها یا سایبان در کافی شاپ است.

کاربری های مختلف سایبان:

سایبان ها برای کاربردهای بسیار مختلفی طراحی و ساخته می شوند. باید بیان شود که طراحان سایبان ها مهندسان سازه هستند و آن ها سایبان ها را در دسته سازه های سبک جای گذاری می کنند. از کاربردهای بسیار مهم سایبان ها می توان به موارد بسیار مهم زیر اشاره داشت:

  1. طراحی و ساخت سایبان خودرو
  2. طراحی و اجرا سایبان به عنوان سایبان حیاط منزل
  3. ساخت سایبان حیاط منزل به عنوان مکانی برای نگه داری گیاهان و نباتات ( گلخانه ها )
  4. طراحی و ساخت سایبان حیاط به عنوان سایبان جلوی درب خانه ها
  5. اجرا سایبان ها در مکان های تفریحی و مجتمع های تجاری و …

 

سایبان خودرو چیست؟

همان گونه که از نام این سایبان مشخص است، سایبان خودرو یک وسیله و تجهیز بسیار مهم برای نگه داری و محافظت از خودرو طراحی می شود. بسیاری از خانه ها در شهر های مختلف ایران از پارکینگ مسقف برای خودرو بهره مند نیستند به همین دلیل استفاده از سایبان پارکینگ به عنوان جای پارک مناسب در حیاط خانه، می تواند بسیار مفید واقع شود. در واقع اگر بخواهیم به صورت کلی به سایبان خودرو بپردازیم، باید بیان کنیم که این نوع از سایبان، یکی از پرطرفدار ترین انواع سایبان است. سایبان خودرو یا سایبان پارکینگ می تواند برای کاربری های زیر طراحی و اجرا شود:

  1. طراحی سایبان خودرو خانگی
  2. طراحی و اجرا سایبان خودرو اداری

می توان اذعان داشت که سایبان خودرو خانگی در مجتمع های مسکونی، حیاط منزل، ویلا ها و … ساخته می شود و سایبان خودرو اداری برای مجتمع های تجاری و اداری قابل ساخت است. علاوه بر این موضوعات سایبان خودرو را می توان برای محیط های زیر نیز طراحی و اجرا کرد:

  1. ساخت سایبان خودرو در پارک ها و بوستان ها
  2. سایبان خودرو برای ایستگاه های تاکسی
  3. سایبان خودرو برای پارکینگ های عمومی روباز و …

سایبان خودرو

سوال:

چه عواملی می تواند به خودرو آسیب وارد نماید؟

برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت که اگر شما از پارکینگ مناسب برای خودرو برخوردار نباشید، عواملی مانند برف و باران، تگرگ، پرتاب اشیا، فضولات پرندگان، نور مستقیم آفتاب و … می تواند آسیب های جدی به بدنه و رنگ خودرو شما وارد نماید بنابراین داشتن سایبان پارکینگ می توان از خودروتان به خوبی مراقبت کرده و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می کند.

سایبان حیاط چیست؟

سایبانی که برای حیاط خانه طراحی می شود، سایبان حیاط منزل نام دارد. سایبان حیاط می تواند برای خانه های ویلایی و یا حتی مجتمع های مسکونی با کاربری های بسیار مختلف طراحی و اجرا شود. اگر بخواهیم دید کلی تری نسبت به سایبان حیاط به شما بدهیم، می توانیم اشاره داشته باشیم که سایبان پارکینگ خانگی یکی از کاربری های بسیار مهم سایبان حیاط منزل هستند. در واقع شما می توانید سایبان حیاط منزل را با توجه به نیاز خودتان انتخاب نمایید، یعنی اگر به آلاچیق نیاز دارید می توانید سایبان حیاط را به صورت آلاچیق های تفریحی تهیه کنید یا اگر به سایبان پارکینگ نیاز دارید می توانید این نوع از سایبان را تهیه فرمایید.

حال می خواهیم به یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است توسط شما مطرح شود، پاسخ دهیم:

آیا می توان از سایبان حیاط به عنوان سایبان خودرو استفاده کرد؟!

بله، شما می توانید سایبان حیاط منزل را اگر در اندازه و ابعاد خودرو شما است، به عنوان سایبان خودرو استفاده نمایید. حتی می توانید از سایبان خودرو خانگی خود به عنوان آلاچیق های تفریحی بهره ببرید. این موضوع فقط و فقط به ابعاد و اندازه سایبان حیاط منزل و ابعاد خودرو شما بستگی خواهد داشت.

 انواع سایبان:

می توان اذعان داشت که به صورت کلی سایبان ها از جمله سایبان حیاط منزل، به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. سایبان حیاط به صورت ثابت
  2. سایبان حیاط منزل به صورت متحرک

ممکن است تفاوت میان سایبان های ثابت و سایبان های متحرک را ندانید، به همین دلیل در زیر به بررسی هر کدام از این سایبان ها و مزایا و معایب آن ها خواهیم پرداخت.

سایبان حیاط به صورت ثابت:

به جرأت می توان اشاره داشت که یکی از بهترین نوع سایبان حیاط یا سایبان هایی که برای محیط های تجاری و اداری به کار گرفته می شود، سایبان به صورت ثابت است! باید بدانید که این نوع از سایبان حیاط کاملا مهندسی شده طراحی می گردد. سایبان حیاط ثابت می تواند در برابر زلزله، باد، بارهای ثقلی مانند بار برف و … تاب بیاورد بدون آن که دچار خرابی شود. در کل سایبان حیاط منزل به خصوص سایبان خودرو بهتر است که به شکل ثابت طراحی و ساخته شوند. از مزایای سایبان حیاط منزل به صورت ثابت می توان به موارد بسیار مهم زیر اشاره کرد:

  1. سایبان به صورت ثابت مقرون به صرفه است.
  2. این نوع از سایبان از طول عمر بسیار مناسبی برخوردار است.
  3. سایبان ثابت دارای مقاومت مطلوب در برابر نیروهای وارده است.
  4. متریال به کار رفته در سایبان حیاط منزل به صورت ثابت بسیار با کیفیت هستند. و …

اگر به دنبال یک سایبان با ویژگی طول عمر مناسب و مقاوم و هم چنین مقرون به صرفه هستید، ما به شما سایبان حیاط به صورت ثابت را پیشنهاد خواهیم داد. این نوع از سایبان می تواند هم برای حیاط منزل و هم برای محیط های تجاری و اداری یک گزینه بسیار عالی به حساب آید. به دلیل آن که علاوه بر مقاومت بسیار بالا، زیبایی خاصی دارد و می تواند محیط مورد نظر شما را به بهترین شکل بیاراید. ممکن است با خود فکر کنید که چه چیزی در سایبان حیاط منزل می تواند باعث زیبایی محیط شود؟

باید اشاره داشت، دو مورد مهمی که در زیر بیان می کنیم تأثیر بسزایی در زیبایی سایبان حیاط منزل خواهد داشت:

  1. نوع متریال به کار رفته در سایبان حیاط
  2. طراحی و نمای اصلی سایبان حیاط منزل

متریال به کار رفته در سایبان حیاط به صورت ثابت:

قبل از آن که به بررسی متریال سایبان حیاط منزل بپردازیم، باید بیان کنیم که به صورت کلی تمامی سایبان ها از جمله سایبان خودرو و … از دو بخش اساسی تشکیل می شوند:

  1. اسکلت سایبان خودرو یا همان سایبان پارکینگ
  2. پوشش سقف سایبان حیاط

لازم به ذکر است که اگر اسکلت سایبان حیاط بر روی زمین نصب شود، یک بخش دیگر به سازه سایبان حیاط منزل اضافه خواهد شد. این بخش بسیار مهم فونداسیون سازه است که عملیات انتقال بار را انجام خواهد داد.

در ساخت سایبان حیاط باید از متریالی به استفاده شود که بتواند طول عمر سازه را تضمین نماید. لازم به ذکر است که از زمان های بسیار دور تا کنون از متریال و مصالح بسیار خاصی برای ساخت سایبان حیاط و هم چنین دیگر سایبان ها بهره گرفته می شود که در زیر به این متریال اشاره می کنیم:

  1. استفاده از چوب، فولاد، آلومینیوم و … برای ساخت اسکلت سایبان حیاط
  2. استفاده از ورق ایرانیت و گالوانیزه، پارچه، ورق پلی یوپان ( ورق یو پی وی سی )، ورق پلی کربنات، گیاهان رونده و … به عنوان پوشش سقف سایبان حیاط منزل

با تمام این متریال و مصالح، بهترین متریالی که می توان برای طراحی و تولید سایبان حیاط منزل یا سایبان خودرو به کار گرفت به صورت زیر است:

  1. استفاده از فولاد نرمه ساختمانی در طراحی و تولید اسکلت سایبان خودرو
  2. بهره گیری از ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) در طراحی و ساخت پوشش سقف سایبان پارکینگ یا موارد دیگر از سایبان حیاط منزل

اما چرا مهندسان از متریال فولاد و ورق یو پی وی سی به عنوان بهترین ها یاد می کنند؟

  1. ورق یو پی وی سی و فولاد نرمه ساختمانی سبک هستند بنابراین وزن سازه را بسیار سبک و متعادل نگه می دارند

سبک بودن سازه باعث می شود که سایبان حیاط منزل، در برابر زلزله از خود مقاومت و هم چنین رفتار مناسبی نشان دهد و خطر آفرین نباشد.

  1. این دو متریال ضد ضربه هستند

خاصیت ضد ضربگی آن ها باعث می شود که طول عمر سازه سایبان حیاط و دیگر سازه های مربوط به آن مانند سایبان خودرو، بسیار مناسب گردد ( تقریبا ۵۰ سال )

  1. ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) از خاصیت آنتی یو وی برخوردار بوده و هم چنین دارای رنگ سفید است

خاصیت آنتی یو وی سبب می شود که اشعه مضر آفتاب به داخل محوطه سایبان راه پیدا نکند و این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که اشعه مضر آفتاب می تواند به خودرو شما آسیب وارد کند و رنگ آن را تغییر دهد. اگر سایبان خودرو با ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) ساخته شود، می توان از این آسیب جلوگیری کرد. به علاوه سفید رنگ بودن آن سبب می شود که سایبان حیاط منزل، از سایه بسیار خنک و مناسبی برخوردار باشد.

  1. فولاد نرمه ساختمانی بسیار مقاوم است

مقاومت فولاد باعث می شود که سایبان ها به عنوان یک سازه مناسب برای استفاده ها و کاربری های مختلف باشد.

سایبان خودرو

متریال دیگر در ساخت پوشش سقف سایبان حیاط منزل:

همان گونه که اشاره کردیم، به جزء ورق پلی یوپان یا ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) متریال دیگری برای ساخت پوشش سقف سایبان حیاط وجود دارد. این متریال کیفیت ورق یو پی وی سی را نداشته و دیگر استفاده از آن ها مرسوم نیست. اما شایان به ذکر است که برای ساخت موارد دیگری از سایبان، مانند محیط های گلخانه ایی ممکن است از ورق پلی کربنات نیز استفاده شود. از ویژگی های بسیار مهم ورق پلی کربنات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این ورق بی رنگ است
  • ورق پلی کربنات به دلیل نوع ساختار آن از سایه گرمی برخوردار است به همین دلیل در منطقه پوشیده شده با این ورق می توان گیاهان را نگه داری کرد ( به دلیل گرما برای ساخت سایبان خودرو یا دیگر سایبان ها مناسب نیست )
  • ورق پلی کربنات نسبت به ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) از مقاومت کم تری برخوردار است.
  • عمر ورق پلی کربنات تقریبا کوتاه است ( نسبت به ورق پلی یوپان ) و …

سوال:

آیا می توان از ورق ایرانیت یا گالوانیزه به جای ورق یو پی وی سی استفاده کرد؟

بله. در ساخت سایبان حیاط می توان از ورق هایی مانند گالوانیزه و ایرانیت بهره برد. اما این متریال با مشکلات بسیار خاصی رو به رو هستند و توصیه ما به شما عزیزان این است که هرگز ایرانیت و گالوانیزه را جایگزین ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) نکنید. به دلیل آن که:

  • ورق ایرانیت و هم چنین ورق گالوانیزه بسیار سنگین هستند.
  • این دو ورق قابلیت شکل پذیری ندارند و هم چنین از ظاهر زیبا برخوردار نخواهند بود.
  • به هنگام بارش باران و تگرگ آلودگی صوتی بسیاری ایجاد خواهند کرد.
  • استفاده از این دو ورق کیفیت سایبان حیاط شما را به شدت کاهش خواهد داد.
  • این دو ورق رفتار مناسبی در برابر زلزله نخواهند داشت. و …

سایبان حیاط منزل به صورت متحرک:

لازم به ذکر است که سایبان حیاط منزل به صورت متحرک، یکی از به روز ترین و جدید ترین ایده ها برای ساخت انواع سایبان است در سایبان متحرک پوشش سقف سایبان باز و بسته خواهد شد، به گونه ایی که شما در صورت نیاز می توانید از سایه دلچسب سایبان متحرک استفاده نمایید. نکته بسیار مهم درباره سایبان حیاط متحرک این ست که:

این نوع از سایبان ها برای سایبان پارکینگ هم مناسب نبوده و از مقاومت مطلوب نیز بهره مند نیستند. لازم به ذکر است که سایبان متحرک بیشتر برای سایبان بالای درب مغازه ها، سایبان رستوران ها و کافی شاپ یا سایبان های تفریحی مناسب هستند اما نمی توان آن ها را به صورت آلاچیق های بسیار مستحکم ساخت.

حال چرا نمی توان از سایبان متحرک به عنوان سایبان خودرو یا سایبان حیاط منزل استفاده کرد؟!

  • سایبان متحرک از متریال مستحکمی ساخته نشده است.
  • این نوع سایبان ها در متراژ ها و اندازه های بالا به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیستند و بسیار پر هزینه تر از سایبان های ثابت هستند
  • سایبان حیاط منزل به صورت متحرک از مقاومت مطلوبی برخوردار نبوده و این موضوع سبب می شود که نتوان از آن به عنوان یک سازه با طول عمر بالا و مناسب یاد کرد. و …

متریال ساخت سایبان حیاط به صورت متحرک:

لازم به ذکر است که در ساخت سایبان حیاط منزل از آلومینیوم یا فولاد برای اسکلت سایبان و از پارچه برای ساخت پوشش سقف سایبان متحرک استفاده خواهد شد. یه همین دلیل است که مهندسان اعتقاد دارند سایبان متحرک برای سایبان خودرو یا سایبان حیاط منزل مناسب نیست!

اگر به دنبال سایبان برای رستوران یا کافی شاپ خود هستید، بهتر است که از سایبان متحرک بهره ببرید، به دلیل آن که هم سبک است و هم پارچه هایی با طرح های بسیار گوناگون دارد که می تواند زیبایی محیط سایبان را تضمین کند.

سایبان حیاط منزل، از طراحی تا تولید:

شایان به ذکر است که سایبان حیاط منزل و دیگر سازه های سبک، باید توسط مهندسان ماهر در این عرصه طراحی و ساخته شود. حتی اجرای انواع سایبان ها مانند دیگر سازه های سبک و سنگین باید زیر نظر مهندسان مجری باشد. در غیر این صورت ممکن است مقاومت سایبان زیر سوال برود. مجموعه سایه سازان کوروش با مهندسان ماهر و زبده سال های سال است که فعالیت خود را در طراحی و اجرای سازه های سبک اعم از سایبان حیاط ، سایبان پارکینگ و … آغاز کرده است و شما می توانید برای تهیه انواع سایبان ها با مشاوران و کارشناسان این مجموعه مشورت نمایید.

تلفن تماس: ۰۹۱۲۳۷۹۳۱۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *