تا چندین سال گذشته استفاده از کفپوش در منازل مسکونی رواج زیادی نداشت و کف خانه‌ها عمدتا از بتن یا سنگ بود. امروزه اما روش‌های تازه‌ای برای پوشاندن کف ساختمان‌ها رواج پیدا کرده است و تنوع در جنس، نوع و رنگ کفپوش‌ها به اندازه‌ای زیاد شده است که دست سازندگان، معماران و مصرف کنندگان را در انتخاب به اندازه کافی باز گذاشته شده است.

امروزه در طراحی دکوراسیون منازل انتخاب کفپوش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این اهمیت به گونه‌ای است که پس از خرید خانه یا ساخت آن اولین اقدام در کنار نقاشی دیوارها، نصب یا تعویض کفپوش قدیمی است. آن جا است که در مقابل تنوع بسیار بالای بازار کفپوش‌ها، سوالی که ذهن خریدار را درگیر می‌کند این است که مناسب‌ترین کفپوش برای منزل چیست؟

در زمان انتخاب و خرید کفپوش خانه فاکتورهایی از جمله سلیقه، مقدار بودجه، استحکام مناسب، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، نمای زیبا و همچنین نوع زیر سازی را بایستی در نظر گرفت. در ادامه این متن سعی بر معرفی انواع کفپوش ساختمانی و معرفی ویژگی‌های آن‌ها خواهیم داشت. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

انتخاب کفپوش

انواع کفپوش ساختمانی

  • کفپوشPVC: 

این نوع کفپوش که با نام وینیل نیز شناخته می‌شود از جنس پلاستیک انعطاف پذیری است از چندین لایه به هم فشرده شده تشکیل می‌شود. تنوع طرح‌ها در کفپوش‌های PVC بسیار زیاد است. این کفپوش مقاومت بالایی در برابر ضربه و تحمل فشار دارد و همچنین در برابر آب و هرگونه رطوبت نیز مقاوم است و از همین رو انتخاب مناسبی برای آشپزخانه‌ها به شمار می‌رود.

خرید کفپوش مناسب موقع بازسازی و یا تغییر دکوراسیون بنا، دغدغه بسیاری از افراد است. چنانچه بدون آگاهی از کیفیت کفپوش طرح پارکت ها و تنها از روی طرح و رنگ اقدام به خرید کنید، حتما پس از مدتی پشیمان می شوید. بر خلاف فرش و موکت یا سایر لوازم دکوراسیون داخلی، معمولا کفپوش ها سال های زیادی تغییر داده نمی شوند. بنابراین استفاده از پوشش های کف جدیدتر همیشه طرفداران زیادتری دارد.

انواع کفپوش pvc طرح پارکت و چوب از مدرن ترین و جدید ترین متریال برای پوشش کف ساختمان های مسکونی، تجاری ، اداری و … هستند که این روزها بسیار محبوب شده اند. با توجه به صرف هزینه برای خرید کفپوش پی وی سی بهتر است از قبل در مورد این متریال اطلاعات کاملی کسب کنید. آیا می دانید کفپوش پی وی سی  از چه ماده ای تولید شده است?

۲-    کفپوش سرامیکی: کفپوش‌های سرامیکی از قدیمی‌ترین کفپوش‌های مورد استفاده در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری هستند. تنوع در جنس و ظاهر سرامیک‌ها بسیار بالا است و قیمتشان هم بر اساس کیفیت متریال به کار برده شده در ساخت آن‌ها تعیین می‌شود. سرامیک‌ها در دو نوع لعاب‌دار و بدون لعاب تولید می‌شوند. در نوع لعاب‌دار سرامیک با یک لایه لعاب براق، نیمه براق یا مات پوشیده می‌شود. ضخامت سرامیک‌ها بین ۴ الی ۱۲ میلی‌متر متغیر است. سرامیک دارای سطح پشتی زبر بوده که در تماس با ملات سیمان یا چسب قرار می‌گیرد.

حتی اگر به طرح‌های مختلفی نظیر پوشش چوبی علاقه‌مند هستید و امکان استفاده از آن را در منزل خود ندارید استفاده از کفپوش‌های سرامیکی طرح چوب می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. از معایب کفپوش‌های سرامیکی می‌توانیم به سرد بودن آن به ویژه در فصول سرد سال و همچنین احتمال شکستگی و لب پریدگی در صورت ضربه‌خوردگی اشاره کنیم. همچنین درز بین سرامیک‌ها محل تجمع گرد و خاک و انواع آلودگی‌ها است و به دلیل دسترسی سخت، حفظ نظافت آن کار ساده‌ای نیست.

۳   کفپوش سنگی: کفپوش‌های سنگی را می‌توان جزء لوکس‌ترین نوع کفپوش‌های ساختمانی دانست. این کفپوش‌ها عمدتا از جنس‌های سنگ مرمر، سنگ گرانیت، سنگ تراوتن، سنگ کوارتز و سنگ کورین هستند که هم در فضای داخلی و هم در فضای بیرون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت کفپوش سنگی بر اساس معیارهایی نظیر رده کیفی، ضریب اصطکاک، مقدار جذب آب و طرحی که دارد مشخص می‌شود. از این نوع کفپوش بیشتر در قسمت‌های پذیرایی، حمام، آشپزخانه و اتاق خواب استفاده می‌شود. از مزایای این جنس می‌توان به مقاومت و ماندگاری بالا و همچنین نگهداری و شستشوی ساده آن اشاره کرد. قیمت بسیار بالای کفپوش سنگی را هم بایستی یکی از معایب آن دانست.

انتخاب کفپوش

۴   پارکت چوبی: وجود پارکت چوبی به عنوان کفپوش در خانه تلقی کننده یک احساس گرم است. این کفپوش‌ها معمولا از جنس چوب درختانی نظیر گردو، گیلاس، افرا، کاج، بلوط و صنوبر ساخته می‌شوند. بنابراین قیمت پارکت چوبی رابطه مستقیمی با جنس چوب سازنده‌اش دارد. کفپوش‌های چوبی در کنار زیبایی طبیعی که به محیط خانه می‌دهند شامل معایبی از جمله حساسیت به رطوبت و آب، سر و صدای آزار دهنده و لانه کردن انواع حشرات در آن نیز می‌شود. همچنین بایستی خطرات آتش سوزی را در این شرایط گرفت.

برای نصب پارکت چوبی معمولا از ترکیب سیمان، پودر سنگ و چسب بتن استفاده می‌شود. پس  از نصب پارکت قرنیزهای حاشیه دیوار نصب می‌شوند. قرنیزها معمولا از جنس چوب یا ام دی اف هستند.

۵   کفپوش لمینت: می‌توان گفت که کفپوش لمینتی جهت جبران مشکلات پارکت‌های چوبی ساخته شده‌اند. این کفپوش‌ها از الیاف و لایه‌های فشرده چوبی، ام دی اف و اچ دی اف تولید می‌شوند. عمر این نوع کفپوش نزدیک به سی سال است. تفاوت لمینت با پارکت در این است که پارکت مستقیما از چوب‌های جنگلی ساخته می‌شود اما لمینت از الیاف چوب تولید می‌شود.

لمینت‌ها عمدتا متشکل از ۴ لایه هستند که لایه اصلی آن از جنس اچ دی اف است. لایه بعدی، لایه دکوراتیوی است که طرح چوبی دارد. لمینت‌ها هنگام نصب در یکدیگر قفل می‌شوند و لایه فومی در زیر آن‌ها قرار می‌گیرد. نصب یا تعویض کفپوش لمینتی کار نسبتا ساده‌ای است. لمینت‌ها نسبت به پارکت ارزان قیمت‌تر هستند. نظافت سخت لمینت به دلیل سختی نفوذ رطوبت به زیر آن و همچنین انبساط آن در هوای گرم از معایب این نوع کفپوش محسوب می‌شوند.

۶-    کفپوش بتنی: کفپوش‌های بتنی از با دوام‌ترین کفپوش‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها هستند. این کفپوش‌ها در محیط‌های داخلی و بیرونی ساختمان کاربرد دارند. نوع بتنی کفپوش‌ها دارای سطح سردی هستند و پیشنهاد می‌شود در کنار استفاده ‌از آن‌ها از سیستم‌های گرمایش از کف نیز استفاده شود.

۷-    کفپوش اپوکسی: این نوع کفپوش علاوه بر کاربرد تزئینی، کاربرد بهداشتی نیز دارد و از واکنش شیمیائی دو ماده مختلف به نام‌های رزین اپوکساید و پلی آمین تشکیل می‌شود. تنوع رنگ این کفپوش‌ها بسیار بالا است و همچنین بسیار شفاف هستند. مزایای مهم کفپوش اپوکسی شامل مقاومت بسیار بالا در برابر سایش و حریق می‌شود.

از این کفپوش در محیط‌های پرتردد و به ویژه محیط‌های درمانی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی استفاده می‌شود. کاربرد ذکر شده به خاطر یک دست بودن، قابلیت نظافت و شسشتوی ساده، مقاومت در برابر لغزش و خواص آنتی‌باکتریال کفپوش‌های اپوکسی است.

۸-   کفپوش شیشه‌ای: همانطور که از اسمشان پیدا است، این نوع کفپوش‌ها ساختاری از جنس شیشه دارند. باورهای اشتباهی در مورد کفپوش‌های شیشه‌ای وجود دارد که در برخی از آن‌ها گفته می‌شود که این کفپوش‌ها استحکام کافی ندارند و شکننده هستند. درصورتی که اینگونه نیست و کفپوش‌های شیشه‌ای اگر به درستی انتخاب شوند در کنار جلوه زیبایی که به ساختمان می‌دهند دارای استحکام کافی نیز هستند.

انتخاب کفپوش

۹-   کفپوش آجری: استفاده از کفپوش‌های آجری عمدتا در فضاهای باز، باغچه‌ها، حیاط، روف گاردن و… کاربرد دارد. آجرها در رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز، نارنجی و خاکستری تولید می‌شوند. علاوه بر رنگ آجرها نحوه چیدمان آن‌ها تاثیر بسیار زیادی در ظاهر مکان مورد نظر خواهد داشت.

۱۰-  کفپوش سه بعدی: کفپوش‌های سه بعدی را می‌توان نسل جدید کفپوش‌ها دانست. کفپوش‌های سه بعدی بیشتر در سرویس‌های بهداشتی و حمام کاربرد دارند. مشتری می‌تواند طرح مورد نظر خود را به فروشنده داده تا کفپوش دلخواهش را پرینت کرده و بسازد.

۱۱-  کفپوش چوب‌ پنبه‌ای: این نوع کفپوش از چوب پنبه ساخته می‌شود. بافت کفپوش چوب پنبه‌ای بسیار متراکم و مستحکم است و قرار دادن مبلمان و وسایل سنگین آسیبی به سطح آن نخواهد زد. همچنین قابلیت خوبی در نصب در سطوح ناهموار دارند. از معایب کفپوش چوب پنبه‌ای می‌توان به نیاز به آب بندی آن هر ۵ سال یکبار، نیاز به نظافت مداوم و هزینه نصب بالا اشاره کرد.

۱۲-  کفپوش گرانولی: این نوع کفپوش از گرانول خام یا از متریال درجه یک ضایعات پلاستیکی ساخته می‌شود. کفپوش‌های گرانولی مقاومت و استحکام بالایی دارند و به همین علت از آن‌ها در فضاهایی نظیر پارک‌ها، باشگاه‌های ورزشی و مهد کودک‌ها استفاده می‌شود. از این کفپوش تحت عنوان کفپوش کودک نیز یاد می‌شود که از این رو با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در اتاق کودکان نیز قابل استفاده است. کفپوش‌های گرانولی روش نصب پیچیده‌ای ندارند و روی سطح زمین قرار می‌گیرند.

انتخاب کفپوش

۱۳- کفپوش پلی یورتان: این کفپوش بر پایه رزین پلی یورتان تولید می‌شود به حالتی یک‌پارچه بر روی سطح‌های بتنی قرار داده می‌شود. در هنگام اجرا این کفپوش خود تراز است و در زمان ریخته شدن بر روی کف، سطحی بسیار صاف و زیبا ایجاد می‌کند. پلی یورتان چسبندگی بالایی دارد و به خوبی به سطوح از جنس بتن، فلز، سرامیک و سنگ چسبیده و دارای انعطاف پذیری خوبی است.

مقاومت به کشش و سایش در این کفپوش بسیار بالا است و آسیب چندانی در برابر ضربه و خراش نمی‌بیند. همچنین این نوع کفپوش آنتی باکتریال است و نظافت آن کار ساده‌ای است. از کفپوش‌های پلی یورتان در باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم انواع مختلف کفپوش‌های ساختمانی را معرفی کرده و در کنار آن ویژگی‌های هرکدام را به همراه معایب و مزایای هر کدام را بیان کنیم. در صورتی که قصد انتخاب کفپوش را برای خانه خود دارید پیشنهاد می کنیم مطلب نکات مهم در انتخاب کفپوش را نیز بخوانید.

برای اطلاعات بیشتر جهت دریافت قیمت کفپوش می توانید به وبسایت شرکت گامان تزئین جاوید مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *