خانه معماری داخلی فنگ شویی چیست؟ و چه اصولی دارد؟

فنگ شویی چیست؟ و چه اصولی دارد؟

فنگ شویی چیست ؟

فنگ شویی عبارت است از ایده دکوراسیون داخلی که از کشور چین الهام گرفته شده و طبق تکنیک و روش هایی از عنصر طبیعی با ویژگی های منحصر به فرد آن استفاده می شود تا فضای داخلی را به حسی مثبت و پرانرژی تبدیل کند. استفاده فنگ شویی به مدت هزاران سال است که نزد چینی ها مورد استفاده قرار گرفته است و در حال حاضر در فرهنگ غرب بیشتر شناخته شده است که هر روزه افراد زیادی این متد را دوست دارند و جزو علاقه مندی هایشان محسوب می شود. با به این نکته اشاره کرد که هر مدی که از چین یا آسیا می آید فنگ شویی نمی باشد. پس این سوال در ذهن شما خواهد آمد که فنگ شویی چیست ؟ در این مقاله به توضیح کامل فنگ شویی می پردازیم.

راز های فنگ شویی

فنگ شویی چیست ؟

فنگ شویی «Feng shiu» از دو واژه فنگ به معنی (باد) و شویی به معنی (آب) می باشد که در فرهنگ چینی هر دو عنصر برای سلامتی بدن مهم و ضروری می باشند. آب و باد هر دو بخش بزرگی از جهان طبیعی هستند که به زندگی حیات می بخشند چون زمین موجودی زنده می باشد و با انرژی به نام جی پرشده خوب و مفید هستند. به طور ساده می توان (fengshway) را این طور معنا کرد که فنگ شویی تکنیک‌ های دقیق و مشخصی برای به حداکثر رساندن فضا هم در ظاهر و هم در احساس است که جریان انرژی مثبت در آن افزایش یافته است. اغلب مردم چین و حتی جهان که از ۳ هزار سال قبل به این علم فنگ شویی دست یافته اند وفادار مانده اند و آموزش هایی در جهت تعادل انرژی در علم فنگ شویی کمی پیچیده و سخت می باشد که می تواند باعث حس خوشبختی و اطمینان در افرادی که داخل فضا قرار می گیرند به وجود آورد. با در نظر گرفتن این نکته که خوشبختی برای همه افراد در نقاط مختلف یکسان نمی باشد.

انواع ساعت دیواری

کاربرد فنگ شویی چیست

اصول فنگ شویی

همه افراد به نحوی هدف و علاقه خاصی دارند مثل خواهان سلامت، ثروت، روابط اجتماعی خوب و … که نسبت به هر فرد متغیر و منحصر به فرد می باشد که همین امر موجب پیچیدگی فنگ شویی می شود. در فنگ شویی تمام شرایط و ویژگی های آن طبق قوانین خاصی خوشبختی را هر لحظه بیشتر می کند که طبق پنج عنصر اصلی فنگ شویی رواج دارد از قبیل؛ ۱٫ چوب ۲٫ آتش ۳٫ زمین ۴٫ فلز ۵٫ آب که هر یک از این عنصر ها با یک رنگ مورد توجه مردم قرار می گیرد که رایج ترین آن بکارگیری ار فنگ شویی در دکوراسیون داخلی یعنی منزل می باشد.

  1. عنصر چوب: استفاده از رنگ سبز
  2. عنصر آتش: استفاده از رنگ قرمز
  3. عنصر زمین:استفاده از رنگ قهوه ای
  4. عنصر فلز: استفاده از رنگ سفید
  5. عنصر آب: استفاده از رنگ آبی

درباره فنگ شویی چه می دانید

مبل و میز

با وجود این که هر یک از عناصر به رنگ خود نشان داده می شود همه این مولفه ها در تعامل هستند که به صورت پیچیده و الزامی عمل می کنند. این تعاملات را می توان براساس ۲ چرخه اصلی به نام چرخه مولد و چرخه مخرب نام گذاری و تقسیم کرد.

چرخه سازنده یا مولد: هر المانی از المان دیگر حمایت می کند که این پشتیبانی تا آخر یک چرخه ادامه خواهد داشت. مثلا چوب از عنصر آتش، آتش از عنصر زمین، زمین از عنصر فلز، فلز از عنصر آب، آب از عنصر چوب همین طور الی آخر پس این چرخه ادامه دار خواهد بود.

چرخه مخرب: در مقابل چرخه مولد قرار دارد که در آن هر عنصری را ضعیف و یا از بین می برد مثلا؛ چوب عنصر آتش را ، آتش عنصر زمین را، زمین عنصر فلز را، فلز عنصر آب را، آب عنصر چوب را از بین خواهد برد. پس بدین ترتیب هیچ عنصری در چرخه مخرب وجود نخواهد داشت و به طور شفاف می توان گفت این چرخه بر انرژی به نام جی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

راز های فنگ شویی

عناصر فنگ شویی

بهترین راه استفاده از این پنج عنصر در فنگ شویی که بتوان فهمید در کجا از هم پشتیبانی و کجا همدیگر را ضعیف یا از بین می برند امری مهم می باشد که در فضاهای مدرن هم مانند فضاهای چینی امری مهم می باشد. برای روشن تر شدن بحث مثالی برای شما عزیزان می آوریم. همه ما می دانیم که خوابیدن امری مهم و واجب برای سلامتی بدن ما می باشد پس وقتی به خوبی استراحت کنیم از لحاظ ذهنی، فیزیکی، احساسی و روحی آماده تر خواهیم بود. در همین راستا می توان گفت زندگی لذت بخش و آرامش بخشی خواهیم داشت پس این یک نیاز فیزیولوژیکی و می باشد که باید در فنگ شویی اتاق خواب رعایت شود. این نکته مهم و حائز اهمیت هم برای فنگ شویی اتاق خواب در نظر گرفته می شود که فرد در آن جا احساس ایمنی و امنیت بیشتری به آن انتقال شود. به طور مثال؛ اگر اتاق خواب بزرگی دارید بهتر است با چیدن وسایل و پهن کردن قالیچه و انتخاب یک تخت خواب بزرگ به چیدمان اتاق خواب حس تهی بودن آن را بگیرید و در عوض حسی بهتر ارائه دهید. یا اگر اتاق خواب کوچکی دارید باید تخت خواب متناسب با آن انتخاب کنید و از وسایلی که فضا را اشغال کرده و باعث حسی ناراحت کننده به شما می دهد آن ها را از آن جا دور کنید.

اصول اولیه فنگ شویی چیست

امیدواریم این مقاله به شما عزیزان تحت عنوان فنگ شویی چیست در دکوراسیون داخلی کمک کرده باشد با مجله آرگا همراه ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *