خانه معماری داخلی آشنایی با انواع عایق حرارتی ساختمان و ویژگی های مثبت و منفی هر کدام

آشنایی با انواع عایق حرارتی ساختمان و ویژگی های مثبت و منفی هر کدام

عایق حرارتی ساختمان

امروزه اغلب افراد تمایل دارند انرژی های موجود را به صورت بهینه مصرف نمایند تا در هزینه های جاری زندگی آن ها صرفه جویی شود به همین دلیل انواع عایق حرارتی ساختمان تولید شده اند که هر یک از آن ها ویژگی های خاص خودشان را دارند.

معرفی انواع عایق حرارتی ساختمان

در صنعت ساختمان سازی از عایق های حرارتی مختلفی برای دیوار و کف و پشت بام و پنجره و درزهای لوله و درب ساختمان استفاده می شود و شما می توانید با عایق بندی این بخش ها، ساختمان را از نظر ورود و خروج حرارت عایق نمایید. جهت جلوگیری از اتلاف گرما علاوه بر استفاده از انواع مدل پنجره دوجداره باید به عایق بندی دیوارها و درها نیز پرداخت. در ادامه به معرفی انواع عایق حرارتی خواهیم پرداخت که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

عایق حرارتی

انواع عایق حرارتی

۱٫ الیاف معدنی 

انواع ساعت دیواری

برای ساخت الیاف معدنی از سنگ آتش فشان استفاده می گردد که این سنگ ها دیر ذوب می شوند و از ویژگی های بارز آن ها می توان به پایداری در برابر حرارت اشاره کرد همچنین الیاف معدنی ضد رطوبت می باشند و بو را به خود جذب نمی کنند و در برابر رشد قارچ ها نیز مقاوم هستند.

الیاف معدنی نسوز است و در برابر آتش از خود مقاومت بروز می دهد و شما می توانید از آن برای پشت بام و سقف منزل تان استفاده نمایید همچنین الیاف معدنی در برابر صوت نیز به خوبی مقاوم می باشد.

الیاف معدنی

مبل و میز

۲٫ پشم شیشه 

عایق حرارتی پشم شیشه از ترکیب پشم و تارهایی از شیشه ساخته شده است و این نوع عایق حرارتی ساختمان در برابر رشد قارچ ها مقاوم می باشد و کپک نیز در آن نفوذ نمی کند.

توجه داشته باشید که عایق حرارتی پشم شیشه در برابر رطوبت آنقدر مقاوم نیست بنابراین بهتر است در هنگام نصب آن از یک لایه نازک نایلون استفاده نمایید همچنین این عایق حرارتی سبک است و نصب آن نیز به سادگی امکان پذیر می باشد.

عایق حرارتی پشم شیشه

۳٫ پشم سنگ 

پشم سنگ از بهترین انواع عایق های حرارتی است که از سنگ های آذرین ساخته شده است و دارای مزایای زیادی از جمله سبک بودن و سهولت در استفاده و مقاومت در برابر رطوبت می باشد.

عایق حرارتی پشم سنگ همچنین بعد از خشک شدن به حالت اولیه خود برمی گردد و طول عمر بالا و ضد حریق بودن از عواملی هستند که باعث می شوند پشم سنگ به انتخاب اصلی بسیاری از افراد برای ساخت و ساز تبدیل شود.

توجه داشته باشید که در هنگام نصب عایق پشم سنگ باید از یک پوشش مناسب برای جلوگیری از ورود بخار به آن استفاده شود.

عایق پشم سنگ

۴٫ شیشه اسفنجی 

در ساخت عایق حرارتی شیشه اسفنجی از شیشه خالص استفاده می گردد زیرا قابلیت ۲۰ برابر منبسط شدن نسبت به شرایط اولیه اش را دارد همچنین این نوع عایق پایداری زیادی دارد و می تواند فشار بالا را تحمل نماید. این نوع عایق در برابر آتش و آب مقاومت زیادی را از خود نشان می دهد و اگر شما نگران نفوذ حشرات می باشید این عایق شیشه اسفنجی رشد هیچ حشره موذی را نمی دهد.

عایق شیشه اسفنجی

۵٫ پرلیت 

عایق حرارتی پرلیت سبک است و قابلیت تحمل دما تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد را دارد و مقاومت در برابر حرارت زیاد باعث شده است که این عایق به ماده ای غیر قابل اشتعال تبدیل گردد. عایق پرلیت همچنین عایق خوبی در برابر جذب صوت می باشد و با اسیدها به راحتی واکنش نشان نمی دهد و در برابر رشد موریانه و قارچ ها نیز مقاومت زیادی دارد و به آن ها اجازه رشد را نمی دهد.

عایق حرارتی ساختمان

۶٫ تخته فیبری 

برای ساخت تخته فیبری از عایق پشم نمد فشرده استفاده می شود و آن را با الیاف گیاهی ترکیب می نمایند. مقاومت بالا در برابر حرارت و استحکام مکانیکی بالا از ویژگی های مثبت این عایق می باشد. این عایق علاوه بر مزایایی که ذکر شد دارای معایب بزرگی نظیر جذب آب و از دست دادن خاصیت عایقی است و در برابر آتش نیز واکنش نشان می دهد و باعث گسترش آتش می شود.

عایق تخته فیبری برای ساختمان

۷٫ تخته چوب پنبه فشرده 

برای ساخت این نوع عایق دانه های چوب پنبه را فشرده می کنند و آن ها را با صمغ طبیعی ترکیب می نمایند تا تخته ها ساخته شوند.

تخته چوب پنبه فشرده توانایی تحمل فشار را دارد ولی در برابر کشش دارای مقاومت مناسبی نمی باشد همچنین این نوع عایق در برابر سایش و رطوبت مقاوم است و در هنگام نصب نیز به تکیه گاه نیاز دارد تا از شکستگی آن جلوگیری شود.

عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده

۸٫ عایق پلاستیکی 

تنوع در عایق های پلاستیکی بالا می باشد و انواع مختلفی از این نوع عایق ها در بازار موجود می باشند که می توان از آن ها کاربردهای مختلفی کرد. عایق های پلاستیکی سبک می باشند و نصب آن ها نیز ساده می باشد. برخی از عایق های پلاستیکی عبارتند از :

عایق پلاستیکی

  • فوم های پلی استایرن
  • پلی یورتان
  • پلی اتیلن
  • فنولیک
  • پلی وینیل کلراید
  • فوم EPDM ( اتیلن و پروپیلن و داین و منومر )
  • اوره فرم آلدئید
  • نیتریل فوم

انواع ویژگی هایی که یک عایق حرارتی باید داشته باشد ؟

۱٫ مقاومت در برابر رشد قارچ ها 

یکی از مهم ترین نکات در ساختمان سازی و عایق کاری ایجاد فضایی بهداشتی و تمیز می باشد تا شرایط برای رشد قارچ ها و میکروب ها فراهم نشود بنابراین مقاومت در برابر قارچ ها یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که یک عایق حرارتی ساختمان باید داشته باشد.

۲٫ خنثی بودن در برابر واکنش های شیمیایی 

زمانی که عایق ها در فضای بیرونی و ساختمان ها نصب می شوند نباید با عوامل خارجی واکنشی را از خود بروز دهند.

۳٫ مقاومت در برابر فشار 

بعد از نصب کردن عایق های حرارتی این احتمال وجود دارد که آن ها تحت فشار زیادی قرار بگیرند بنابراین یک عایق حرارت خوب و مناسب باید توانایی زیادی در برابر فشار داشته باشد.

عایق حرارتی

۴٫ ضد اشعه ماورای بنفش 

یکی دیگر از ویژگی های مهم که برای عایق های حرارتی ساختمان باید مد نظر باشد مقاومت آن ها در برابر اشعه ماورای بنفش می باشد.

۵٫ کشش بالا در برابر انقباض و انبساط 

انبساط و انقباض از انواع عواملی می باشند که روی هر جسمی تاثیرگذار هستند بنابراین یک عایق حرارتی مناسب باید در برابر شرایط مختلف محیطی کشش بالایی در برابر انبساط و انقباض داشته باشد.

عایق حرارتی مناسب برای ساختمان

نکات مهم در هنگام انتخاب عایق حرارتی

در هنگام انتخاب عایق حرارتی ساختمان باید به نکات زیر توجه داشته باشید :

۱٫ توجه به میزان عمر مفید عایق حرارتی

۲٫ توجه به شرایط دما و محیط و …

۳٫ انتخاب میزان ضخامت عایق حرارتی ساختمان باید با توجه به نیاز شما باشد.

۴٫ انتخاب جنس عایق باید با توجه به نیاز شما باشد.

انوع عایق حرارتی

در این مطلب به معرفی انواع عایق حرارتی ساختمان و بررسی ویژگی های هر یک از آن ها پرداختیم که امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید اطلاعات لازم را در زمینه عایق های حرارتی مختلف بدست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *