خانه دکوراسیون فضای باز حیاط و فضای سبز معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم برای نگه داری در منزل

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم برای نگه داری در منزل

گیاهان مقاوم آپارتمانی

فضای ساختمان ها به گونه ای طراحی شده که کلیه شرایط مطلوب برای پرورش گل و گیاه در آن وجود ندارد. به همین خاطر افراد بسیاری تمایل به نگه داری گیاهان آپارتمانی مقاوم در منزل دارند. در ادامه شما را با انواع گیاهان مقاوم به شرایط زندگی آپارتمانی آشنا می کنیم. 

طبیعی است در محیط داخلی آپارتمان همانند محیط بیرون شرایط کافی برای رشد وجود نداشته باشد. از این رو ویژگی های محیطی برای گیاه شبیه سازی می شود تا بتواند رشد مطلوبی داشته باشد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم را بهتر بشناسید

انتخاب این گیاهان به این دلیل انجام می شود که در صورت فراهم نبودن شرایط مطلوب رشد مانند نور، آبیاری به موقع، اکسیژن کافی و … همچنان سرسبز باقی بمانند و رشد لازم را داشته باشند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاه مناسبی برای پرورش در منازل است. این گیاه به نور مستقیم علاقه ای وافر داشته و بهتر است در مکانی پر نور از فضای خانه قرار بگیرد. شرایط نوردهی را از آلوئه ورا دریغ نکند. چون این گیاه تحمل آبیاری کم را دارد اما برای رشد مطلوب به نور زیاد نیاز دارد.

انواع ساعت دیواری

آلوئه ورا

پوتوس

پوتوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم است. مقاوم بودن برای این گیاه از این جهت تعبیر می شود که قادر به تحمل کم آبی است و در شرایطی با نور کم نیز می تواند حیات خود را حفظ نماید. این گیاه از گیاهان زینتی است و با برگ هایی به شکل قلب خودنمایی می کند. ضمن اینکه بر روی این برگ ها نقاطی به رنگ نقره ای، سفید، طلایی و کرم رویت می شود.

گیاه پوتوس

مبل و میز

گیاه زی زی

زی زی یا زاموفیلیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم بوده و بهترین دکوراسیون داخلی را در منزل ترتیب می دهد. برگ های ضخیم و حجیم آن امکان جمع آوری و ذخیره سازی آب را فراهم می کند. این برگ ها آن قدر از نظر شکل خاص هستند که از دور به شکل پلاستیکی دیده می شوند. مقاومت زیادی در برابر کم آبی دارد و به همین علت می توان آن را هفته ای یک بار آبیاری کرد. این گیاه نورپسند است و تمایل به رشد در نور دارد اما در نور دهی کم نیز می تواند رشد مطلوبی داشته باشد.

گیاه زی زی

آگلونما

این گیاه را باید در منازلی نگه داری کرد که از نور طبیعی محروم هستند. نسبت به عدم آبیاری به موقع مقاوم است و به همین خاطر در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم قرار می گیرد. حتی اگر زمان آبیاری آگلونما به اندازه ۲ تا ۳ هفته به تعویق بیفتد، شادابی آن تحلیل نخواهد رفت. زمان آبیاری این گیاه نیز با خشک شدن ۵ سانتی متر از قسمت فوقانی خاک هشدار داده می شود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان هوازی یا تیلاندزیا

گیاهان هوازی به خاطر شرایط نگه داری خاص در مرکز توجه قرار دارند و از گزینه های برتر برای نگه داری در آپارتمان محسوب می شوند. در این گیاهان در قسمت انتهایی برگ، کرک های ریز و کوچکی وجود دارند. این کرک های کوچک با نام trichomes شناخته می شوند. شرایط لازم برای نگه داری و حفاظت از گیاه(آب و مواد غذایی)، توسط کرک های گیاه ذخیره می شوند و به تدریج به مصرف گیاه می رسند. در واقع این کرک ها، نقش ریشه را برای گیاهان هوازی ایفا می کنند. این گیاهان می توانند منبع نوری خود را از نور فیلتر شده نیز دریافت کنند و برای آب دهی به آنان باید هر هفته یک بار آن ها را در ظرفی از آب بگذارید تا آب مورد نیاز خود را دریافت کنند. بعد از یک ساعت باید آن ها را خشک کنید.

گیاهان هوازی

گیاه برگ عبایی

مقاومت گیاه برگ عبایی در بین گیاهان آپارتمانی مقاوم زبانزد است. این گیاه شرایط مطلوبی از رشد را در نور کم و تفاوت دمایی محیط عرضه می کند. این گیاه اگر قبلاً تفاوت دمایی را تجربه کرده باشد، نسبت به فضای جدید واکنش چندانی نشان نمی دهد.

برگ عبایی

گندمی

گندمی نیز شرایط خاصی برای ادامه حیات ندارد. از این رو جزء گیاهان آپارتمانی مقاوم به حساب می آید. گندمی ریشه های ضخیم برای جمع آوری و ذخیره سازی آب دارد. از این رو نیاز به آبیاری به موقع ندارد. آفتاب پسند است و بهتر است در محیطی با روشنایی کامل قرار داده شود اما در صورت نبود نور کافی نیز به رشد خود ادامه می دهد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

نخل دم اسبی

نخل دم اسبی در برابر شرایط کم آبی مقاوم است و ساقه آن بافت لازم از آب را در خود ذخیره می سازد. این گیاه از گیاهان مناطق آب و هوای خشک است. اگر تمایل به برقراری شرایط ایده آل برای حیات گیاه نخل دم اسبی دارید، باید آبیاری آن را به زمانی موکول سازید که حدود ۵ سانتی متر از قسمت بالای خاک آن رطوبت خود را به طور کامل از دست داده و خشک شده است. برای بهره مندی این گیاه بهتر است آن را در نور متوسط بگذارید تا شرایط عالی برای حیاتش فراهم گردد.

گیاهان مقاوم در برابر کم آبی

اسپاتی فیلوم

این گیاه بسیار با شرایط آپارتمانی عجین است و قادر به تحمل نور کم می باشد. لذا این ویژگی باعث شده که در آپارتمان هایی با کمترین نور ممکن رشد مطلوب از خود ارائه دهد و در دمای اتاق قادر به ادامه حیات باشد. تمام این دلایل منجر به دسته بندی این گیاه در گیاهان آپارتمانی مقاوم شده است.

اسپاتی فیلوم

سانسوریا

سانسوریا نیاز به آبیاری با برنامه و دقیق ندارد و با خشک شدن کامل خاک، باید دوباره آن را آبیاری کرد. سانسوریا دارای خواص تصفیه کنندگی هوای اطراف است و می تواند در وضعیتی با نور کم به حیات خود ادامه دهد.

سانسوریا

پاپیتال

گیاه پاپیتال نیز به دلیل نیاز کم به آبیاری و نور جزء گیاهان آپارتمانی مقاوم شناخته می شود. این گیاه به دلیل برگ های زیبا در دکوراسیون منزل نقش مهمی دارد. برگ های آن قدرت تصفیه محیط را دارند و می توان در شهرهای آلوده در محیط های آپارتمانی از این گیاه استفاده کرد. در این تصفیه ذرات خطرناکی چون فرمالدهید و بنزن از هوای پیرامون حذف می شوند.

پاپیتال

اچینو کاکتوس

این کاکتوس از نظر شکل ظاهری بسیار زیباست. نگه داری آن مستلزم شرایط خاصی نیست و در وضعیت کم آبی به رشد عالی ادامه می دهد. این کاکتوس در شرایطی نوری عالی رشد بهتری دارد و از آفتاب مستقیم استقبال می کند.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

نخل شامادورا

برای بهره مندی از گیاهان آپارتمانی مقاوم و تصفیه کننده هوا از نخل شامادورا بهره ببرید. طبق دسته بندی ناسا، این گیاه در ۵۰ گیاه تصفیه کننده هوا قرار می گیرد. این گیاه شرایط ایده آلی برای حیات در آپارتمان دارد و قادر به استقامت در برابر آبیاری کم، دمای پایین تر از حد معمول و نور کم می باشد.

نخل شامادورا

مارانتا

برای آبیاری این گیاه باید هر دو هفته یک بار اقدام کرد. اگر شاهد خشک شدن برگ های مارانتا هستید، بهتر است عمل مه پاشی را انجام دهید. در واقع برگ هایش را با اسپری مرطوب سازید. برای فراهم شدن شرایط رطوبتی در منزل باید این گیاه را در کنار گلدان های دیگری قرار دهید.

مارانتا

از این گیاهان به عنوان گیاهان همیشه سبز یاد می شود. چون با کمترین امکانات حیاتی به رشد خود ادامه می دهند و تاثیر زیادی در تصفیه هوا و زیبایی محیط پیرامون دارند. به همین خاطر بیشتر افراد تمایل به نگه داری گیاهان آپارتمانی مقاوم  برای بهره بردن از زیبایی و تصویه هوا دارند.

یک دیدگاه

  1. علی

    فوریه 12, 2019 در 2:22 ب.ظ

    سلام ضمن تشکر از شما. در مناطق مختلف گونه های متفاوتی از گل و گیاه جواب می دن و اگه هموطنای عزیز به گل هایی که در پارکها و دیگر مناطق شهر خودشون هست توجه کنن بهترین نمونه ها سازگار با اب و هوای شهرشون را پیدا می کنن.

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *