خانه دکوراسیون فضای باز حیاط و فضای سبز پرگولا چیست؟ مزایا و اصول استفاده از پرگولا در حیاط

پرگولا چیست؟ مزایا و اصول استفاده از پرگولا در حیاط

انواع پرگولا در حیاط

پرگولا به سازه های غیر مسقف یا مسقف گفته می شود و معنی لغوی این واژه نیز سقف می باشد. از پرگولا در فضاهای سرسبز استفاده زیادی می گردد همچنین از این سازه در مقابل درب ورودی منزل نیز استفاده زیادی می شود. در ادامه به معرفی انواع پرگولا در حیاط خواهیم پرداخت که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

طراحی پرگولا در حیاط

اغلب افراد پرگولا را با سازه هایی نظیر آلاچیق ، سایبان ، داربست مخصوص گیاهان و طاق های ورودی اشتباه می گیرند در صورتی که این سازه از چند ستون تشکیل شده است که ستون ها وظیفه نگهداری از سقف را بر عهده دارند و سقف پرگولا به صورت باز یا بسته طراحی می شود همچنین شما می توانید به کمک پرگولا فضای نیمه خصوصی را ایجاد نمایید.

مدل پرگولا در حیاط

بررسی انواع پرگولا

برای ساخت پرگولا از متریال های مختلف نظیر چوب ، فلز ، آلومینیوم و … استفاده می شود و این سازه دارای انواع مختلفی است که در ادامه این مطلب به بررسی هر یک از مدل های پرگولا خواهیم پرداخت.

انواع ساعت دیواری

مدل پرگولا شیک

۱٫ پرگولا چوبی

این مدل پرگولا جزء پرطرفدارترین مدل ها می باشد و اگر شما تمایل دارید از این سازه در فضای حیاط منزل تان استفاده نمایید باید شرایط آب و هوایی منطقه را در نظر بگیرید زیرا چوب در برابر شرایط آب و هوایی مختلف حساس می باشد.

مبل و میز

۲٫ پرگولا فولادی یا آلومینیومی

فولاد و آلومینیوم برای ساخت این سازه انتخابی مناسب می باشند همچنین این نوع متریال ها در شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم تر هستند و دارای انعطاف پذیری خوبی نیز می باشند.

مدل پرگولا شیک و ساده

۳٫ پرگولا ساخنه شده با وینیل یا PVC

PVC و وینیل دارای مقاومت و پایداری خوبی در برابر برف ، باد ، باران هستند و اگر شما تمایل دارید پرگولا از مقاومت زیادی برخوردار باشد بهتر است سازه ای را برای نصب در محیط منزل خود انتخاب نمایید که در ساختارش از وینیل یا پی وی سی استفاده شده است.

۴٫ پرگولا ساخته شده با چوب پلاست

برای ساخت چوب پلاست از الیاف چوبی و پلاستیک های بازیافتی استفاده می شود که این متریال ها شباهت زیادی به چوب طبیعی دارند بنابراین پرگولا ساخته شده با چوب پلاست جایگزین مناسبی برای پرگولا چوبی می باشد.

 ۵٫ پرگولا فایبرگلاس

پرگولا فایبرگلاس نسبت به سایر مدل های پرگولا دارای قیمت بالاتری می باشد همچنین نگهداری و رنگ آمیزی این مدل پرگولا آسان است و فواصل طولانی تری را می توان به کمک این سازه پوشش داد.

پرگولا در فضای حیاط

بررسی کاربرد پرگولا

  • از پرگولا می توانید برای پوشش باغچه حیاط استفاده نمایید که در این صورت در روزهای گرم نیم سایه ای به کمک این سازه روی باغچه حیاط ایجاد می شود و در نتیجه نگهداری از گیاهان به کمک پرگولا در روزهای گرم تابستان آسان تر می شود.
  • با قرار دادن باربیکیو ، مبلمان ، میز و … می توانید فضایی نشیمن مناسبی را در فضای پرگولا ایجاد کنید.
  • برای تزیین پرگولا می توانید از گیاهان رونده و زیبا استفاده نمایید.
  • اجزای اصلی پرگولا را ستون و تیره تشکیل می دهند.
  • سقف ، سایبان ، پرده ، گیاهان رونده و دیوارهای سبک جزء اجزای اضافه این سازه به شمار می روند.

بررسی مزایا و معایب پرگولا در حیاط

بررسی مزایای استفاده از پرگولا

  1. ایجاد بستری مناسب برای رشد گیاهان
  2. ایجاد بستری مناسب برای آویزان کردن گلدان ای تزیینی
  3. به کمک پرگولا می توانید فضایی نیمه باز را برای پخت و پز ایجاد نمایید که این فضا از تهویه خوبی نیز برخوردار می باشد.
  4. پرگولا باعث ایجاد نقطه کانونی در فضای سبز و حیاط می شود.
  5. برای طراحی این سازه نیازی به زیر ساخت ، بستر و امکانات خاصی نیست.

بررسی مزایای استفاده از پرگولا در فضای حیاط

بررسی معایب پرگولا

  1. برای ساخت پرگولا اغلب از چوب استفاده می شود همچنین سقف اغلب مدل های پرگولا به صورت باز و نیمه باز طراحی می شود بنابراین این سازه را نمی توان در همه شرایط های آب و هوایی اجراء نمود.
  2. از پرگولا نمی توان به عنوان سایبان استفاده کرد زیرا ساختار مشبک این سازه سایه کمی را ایجاد می کند.
  3. فضای پرگولا را نمی توان به عنوان فضای کاملا خصوصی در نظر گرفت.

پرگولا

نحوه اجرای پرگولا

سقف پرگولا به صورت باز ، شیروانی ، بادبانی و خورشیدی طراحی می شود و علاوه بر این پرگولا به صورت پیش ساخته وجود دارد همچنین  طراحی این سازه در محل نیز امکان پذیر می باشد.

پرگولا در انواع اشکال هندسی مختلف نظیر مربع ، مستطیل ، منحنی و سایر اشکال هندسی طراحی می شود همچنین ساخت این سازه از عهده هر کسی برنمی آید و بهتر است شما برای ساخت این سازه از افراد متخصص کمک بگیرید.

بررسی نحوه اجرای پرگولا

 

در این مطلب به بررسی استفاده از پرگولا در حیاط منزل پرداختیم که امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورده باشید و بتوانید در مورد استفاده از این سازه در فضای حیاط تصمیم صحیح تری را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *